Правосъден министър и главен прокурор в едно

В предаването
Части от предаването
Всички броеве

Какъв риск крие сливането на двата поста правосъден министър и главен прокурор?

Парламентът на Полша прие закон, който обединява функциите на главния прокурор и на министъра на правосъдието. Законът влиза в сила от 4 март. Вместо главна прокуратура в страната ще бъде създадена държавна прокуратура.

Гост в студиото ни е дипломатът проф. д-р Яни Милчаков, бивш посланикпна страната ни в Полша. Питаме го: сигнал за какво е победата на дясната евроскептична партият "Право и справедливост"?

Според госта ни тази победа не трябва нито да се сатанизира, нито да се банализира. "Да не се банализира в смисъл, че това не е просто рутинна смяна на парламентарното мнозинство и правителството, а свидетелство за процеси, които изискват сериозно наблюдение и анализ и които можем да констатираме в Източна Еевропа като цяло. Да не се сатанизира в смисъл, че противно на обичайната за една вътрешно-политическа напрегната ситуация реторика, че страната изпада в "сатрапия, диктатура и тирания", Право и справедливост е системна партия, която е управлявала веднъж под името "Споразумение център" и втори път - в начаото на 21 век. Полското общество знае много добре какво може и какво не тази партия и й дава своя глас в свободна и прозрачна изборна процедура, поясни дипломатът. Той очерта утвърждаването напоследък на националконсервативните партии в Полша, Унгария, Хърватия с християнски елемент в своите идеологии, като системни партии - които започват своята активна изява на политическата сцена в посткомунистическите държави непосредствено след 1989 г., т.е. те не са радикални, ксенофобски, ултранационалистически движения, които наблюдаваме напоследък, стимулирани от кризата с бежанците.

По дискутираната от вчера тема за сливане на правомощията на правосъден министър и главен прокурор гостът в студиото каза, че тази система е действала в Полша 20 години така, както е била договорена на "кръглата маса" между режима на Ярузелски и "Солидарност". Той допълни, че правната система от 1990 до 2010 е допускала това при изричната уговорка, че това практическо и логично решение навсякъде, където прокуратурата е извадена от системата на съдебната власт и е самостоятелна структура. А там е логично полтическата отговорност се носи от главния прокурор в лицето на правосъдния министър. А за да не бъде оказван политически натиск върху този главен прокурор и министър, неговата дейност е подложена на много строг, денонощен контрол. Макар и блокиран през 2010 г., този модел не попречи на Полша да бъде приета в Европейския съюз.

Що се отнася до шума за заплаха срещу свободата на словото в Полша, дипломатът е категоричен, че полското общество в никакъв случай не би се примирило да бъде лишено от тази свобода, с която е прочуто от векове.

Пишете ни
x

Сигнализирайте нередност

и/или

Разрешени формати: (jpg, jpeg, png). Максимален размер на файла (25 MB). Можете да качите максимум 5 файла.

** Тези полета не са задължителни.

captcha Натиснете върху картинката, за да смените генерирания код.
Трябва задължително да въведете кода от картинката
< Назад