Реални ли са оценки в българското училище?
Реални ли са оценки в българското училище? Какви са критериите при оценяване и обективни ли са те? Ще има ли промени в 6-балната система за оценяване и какви са тенденциите? В "Денят започва" темата коментираха Сергей Игнатов - бивш министър на бразованието, Мариана Банчева - бивш заместник-министър на образованието, и Дарин Маджаров - автор на сайта "Уча се".
Оценките са реални колкото е реален нашият живот. Каквато и да е системата за оценяване, тя ще работи по един и същи начин, ако не се промени гледната точка спрямо системата за оценяване, каза Сергей Игнатов и добави, че тук изниква и въпросът училището за какво готви децата - да се явят на изпити и да изкарат високи оценки или да се справят в живота. По инерция продължаваме да готвим децата си за системата за оценяване и по тази причина те ходят на допълнителни уроци, а не правим "твърде сложното - да сменим философията на образователната система", заяви още той.
Мариана Банчева се съгласи, че системата за оценяване трябва да се пригоди към това, което искаме да видим като резултати в децата, а "това безспорно са друг вид компетентности, а не демонстрация на лесно доказуеми възможности за възпроизвеждат факти, написани някъде". Тя отбеляза, че оценяването има голямо значение за родителите, за да имат представа докъде са стигнали децата им, а има значение и за самите деца. Трябва да се прави разлика между оценяване като процес и оценяването като сама оценка, като някакъв вид код, с който се маркира постижението, препоръча Банчена и добави, че майсторството на учителя се състои в това да се използва системата, така че тя да е максимално полезна за всички.
Децата не бива да се плашат от оценките, защото това ще им се отрази впоследствие, коментира Дарин Маджаров и подчерта, че смисълът на оценката е да разбереш къде трябва да се подобряваш.
Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във
Facebook
и
Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube
Вече може да ни гледате и в
TikTok
Намерете ни в
Google News