Стратегия на релси. Транспортният министър Ивайло Московски

В предаването
Части от предаването
Всички броеве

Стратегия на релси. Развитието на железопътния транспорт в България – между остарелите вагони и баланса на сектора. Министър Ивайло Московски – гост в предаването.

Преди разговора ще видим репортаж за откриването на нова гара. От вчера жителите на Любимец имат изцяло нова жп гара, открит беше и обновеинят участък Любимец-гръцката граница с дължина 24 км като позволява скорост на движение на влаковете до 160-200 км/час.

Железопътната структура се развива, но не може да се скрие, че от средата на 90-те години държавната жеезница върви надолу. Поредният опит за приватизация на "БДЖ - товарни превози" се провали. План Б предвижда оздравяване на дружеството, напоследък се намалиха загубите и дърговете. За това какви са амбициите на транспортното министерство и как ще бъдат постигнати. В студиото е министър Ивайло Московски.

Московски призна, че темата "железници" е най-голямото предизвикателство за неговия екип. Министърът каза, че наистина процедурата по приватизацията на "БДЖ - товарни превози" е била прекратена, въпреки предишното политическо решение за приватизация на държавното дружество поради големите загуби - над 100 милиона дългове. Причината за прекратяване на процедурата е била липса на желаещи да купят компанията. Затова ще се премине към оздравяване, ще се реализира план за преструктуриране. Московски предупреди, че министерството нито назначава, нито уволнява хора в БДЖ. Той споменя за налични възможности за пренасочване на дейности към други структури на министерството и синдикатите и ръководството на БДЖ ще водят преговори и ще се търсят варианти за спасяване на работни места.

По темата инфраструктура Московски уточни, че по Оперативна програма "Транспорт" е заложено усъвършенстване на тарсетата, които са свързани с комуникациите при турска и гръцка граница. При Свиленград имаме изискване за оперативна съвместимост съответно с гръцките и турските железници. Министърът обеща, че до края на лятото ще стане готово цялото направление Свиленград-Димитровград-Пловдив-Септември, както и от порт Бургас до Пловдив и Септември.

Сега са обявени тръжни процедури за участъците Септември-Елин Пелин, Елин Пелин-София, София-Драгоман. Целта е да бъдат вързани сръбска и гръцка граница с Драгоман и с пристанище Бургас.

По думите на министър Московски министерството има проектна готовност за ремонти и усъвършенстване на инфраструктурата в Северна България: Варна-Русе, но за момента няма финансиране.

Ще бъде ли възожно камиони да се качват на влак на Капитан Андреево и да слизат направо на Калотина, което ще намали броя на тежките автомобили и ще осигури работа на железопътните превози? В отговор на въпроса Московски каза, че има такава практика в Европа - в Швейцария дори транзитният трафик на тежкотоварни превозни средства на колела задължително преминава през страната на влак. Според него тази услуга, която е много щадяща и за настилката на магистралите, и за природата, ще бъде възможна до две години и у нас. Предвижда се изграждането на такъв терминал при Свиленград, тъй като такъв вече има на Калотина.

По отношение на видимото занемаряване на жп структурата и транспорт през годините Московски смята, че то се дължи на давания превес на автомобилния транспорт и на несправедливото разпределение на таксите за различните видове транспорт. Той е убеден, че с въвеждането на тол системата ще се получи справедливо, балансирано разпределяне на средствата върху таксите за различните видове транспорт. Тогава, вярва министърът, товари и пътници ще се върнат към влака.

Тук той отбеляза, че по доклад на Световната банка над 50% е транзитният трафик на камиони през страната. Ако за този трафик вече не се дават по 10 евро, както е сега /за сравнение от Калотина нататък се плащат по 70-80 евро/ ако това се промени, голяма част от товарите ще се върнат към жп транспорта, тъй като той тогава ще бъде по-атрактивен.

Във връзка с поискана българска страна нотификация от ЕК приходите от концесията на летище София да бъдат използвани за държавна помощ на железниците, транспортният министър обясни, че въпреки предстоящия старт на процедурата за отдаване на концесия на софийското летище, няма възможност приходите от концесията да бъдат предоставени на железниците, "тъй като това е държавна помощ и трябва да минем през т.нар. нотификация в Брюксел". Министърът се надява до няколко месеца и процедурата по нотификацията в Брюксел да приключи.

Пишете ни
x

Сигнализирайте нередност

и/или

Разрешени формати: (jpg, jpeg, png). Максимален размер на файла (25 MB). Можете да качите максимум 5 файла.

** Тези полета не са задължителни.

captcha Натиснете върху картинката, за да смените генерирания код.
Трябва задължително да въведете кода от картинката
< Назад