В час по мислене

В предаването
Части от предаването
Всички броеве

А сега за разсънване - ще ви предложим една логическа задача и един житейски казус. Решават ги учениците от едно столично училище в час по... мислене. Ще се изненадате колко креативни могат да бъдат децата, когато ги провокираме по интересен начин. Инициативата е на българските членове на МЕНСА и в края на учебната година вече отчита резултати: постиженията на учениците в това училище са по-добри от миналогодишните. За амбициите на проекта и за това колко забавен може да бъде един учебен час - разказват Велианна Кашева и операторът Огнян Колчаков в "Денят започва".

Звънецът бие и масите са пренаредени. Децата са седнали така, че да могат да си говорят. Два отбора и една задача пред тях:

Милена Арав - член на МЕНСА: "Два пясъчни часовника, единият - 4 мин., другият 7 минути, а аз искам да отмеря точно 9 минути, как ще стане това?"

Дете: Аз предлагам часовника с 4 мин. да го обърнем наполовина, така ще изтекат точно 2 минути...

Дете: Е, не, не, не, пускаме 7 да изтече до края, после оставяме 4 да изтече до половината и готово!

Дете: Ние сме готови!

Милена Арав - член на МЕНСА: "Не знаем точно как е половината... това е субективно."

Дете: "Еми да, ние го обръщаме..."

Дете: "Пускаме първо тоя с 4 мин. После пак този с 4. Нееее, тогава пак остават 4 мин..."

БНТ: Затруднява ли ви тази задача?

Дете: "Да, много..."

БНТ: А математика или по-скоро креативност се иска за да решиш такава задача?

Дете: "По малко и от двете, трябва да мислиш много нетрадиционно."

И когато логическата задача се оказва не чак толкова трудна за решаване, минаваме към втората: житейски казус.

Милена Арав: "Записвате възможни пътища, начини по които да реагирате, когато сте в мол и се случва опасност?"

Камен Проданов: "Бихте ли повторили въпроса, когато стане тази опасност, за кого трябва да се притесняваме най-много - за хората наоколо, за нас или за хората, които могат да ни изгубят, когато се случи това нещо?"

БНТ: "Това, което той попита, е много важно всъщност, защото - за да реши човек един проблем, той трябва да знае какъв е проблемът. Когато показва, че наистина... те мислят! Когато трябва да се реши проблемът."

Милена Арав: "Винаги, затова ми е приятно, аз идвам тук не по задължение -  моята професия не е учител. Аз идвам с желание, да ме предизвикват. И аз тях."

Дете: "Значи първо: звъним на 112... за опасност, за пожар в мол."

Дете: "Опитваме се да избягаме възможно най-близкия изход, за да можем да реагираме по-адекватно, когато излезем."

Ивайло Банков: "Влизаш в най-близкия магазин, удряш паник бутона, взимаш пожарогасителя, гасиш пожара около себе си и отиваш в тоалетната, Камене, и запушваш всички тоалетни! И запушваш всички мивки и водата ще загаси пожара!"

Йоана Иванова: "Той продължава да говори как сме щели да запушваме мивки да прелеят между другото това...

- това май е добра идея. Учителката: Добра идея е при пожар, разбира се..."

Милена Арав: "Разбират все повече, че всеки е различен, че има правото да бъде различен, и че имат правото да чуят - и другото мнение, и че от това мнение може да се обогати всъщност!"

Никита Проданов: "Часът по мислене ни помага да почнем да мислим по този начин в истинския живот, за да почнем да прилагаме тази техника в по-големи проблеми. - Чувстваш ли се по-смел да кажеш какво мислиш? Не само върху задачите, а точно в тези ситуации, за които говорим? - В някои случаи да."

Виктория Бонева: "В този час имаме възможност да говорим едни с други и да общуваме повече, докато в другите час просто седим на чиновете и не трябва да си обръщаме внимание един на друг."

Никита: "Също така в другите часове ни карат да мислим праволинейно, докато тук има няколко вариации за решения на дадена задача, можем да мислим по няколко различни начина и всеки може да даде различно решени."

Николай Рунев: "И работим в екип, а не самостоятелно! По математика например като ни дадат задача, и кажат - който първи я реши, получава 6-ца, и всеки някво за себе си се опитва да реши по-бързо..."

Никита: "Чакайте че си забравих мислите. А, да! Особено сега като сме 7-ми клас и ни предстоят матури друагата седмица, и като цяло доста време прекарваме в учене и това е един час, в който можем да се разтоварим в мислене на логически задачки, а не нещо сложно."

Милена Арав: "Обикновено хората си мислят: "ох, сега ще мислиме, колко е тежко, колко е трудннооо това", а всъщност мисленето е най-интересно, аз това казвам на децата: На вас скучно ли ви е? Никога не ми е било скучно на вашата възраст! Тука има нещо постоянно. Питай. Питай се."

Христо Радков - председател на българския клон на МЕНСА: "Идеята ни е, след като приключи до края учебната година, да представим това нещо на МОН като методика, изработена от нас, преминала през действие и вече оттук нататък те решат да го вкарат в държавните училища навсякъде - за нас това ще е успех. Oт МЕНСА за готови да обучат толкова кадри, колкото е необходимо, ако тази идея бъде приета от министерството. Защото не само резултатите на децата, но и усмивките им в час си заслужават усилията."

Пишете ни
x

Сигнализирайте нередност

и/или

Разрешени формати: (jpg, jpeg, png). Максимален размер на файла (25 MB). Можете да качите максимум 5 файла.

** Тези полета не са задължителни.

captcha Натиснете върху картинката, за да смените генерирания код.
Трябва задължително да въведете кода от картинката
< Назад