Възможно ли е справедливо детско правосъдие

В предаването
Части от предаването
Всички броеве

За насилието в училище. Може ли да спре тормозът в класните стаи? Разговорът в студиото ни е с адвоката Марин Марковски и психолога доц. Маргарита Бакрачева.

Семейството, новите технологии или училището са виновни за проявяваното все по-честото насилие между децатата? Агресията е с много лица - физическа, вербална, виртуална. Откъде тя се натрупва в такова огромно количество у децата?

Според доц. Маргарита Бакрачева, за да се установи устойчива промяна и една превенция, става въпрос за промяна в нагласите. Динамиката на света, в който живеем и многото форми и модели, които децата възприемат, водят до това да се очертава все повече необходимостта от формиране на нагласа. Това е проблем не само в България. Добрите модели показват, че трябва да повиши разпознаването им така, че да няма търпимост към различните модели на агресия - била тя във видима или в скрита форма. Това става само чрез промяна на нагласите, което изисква по-продължителен период от време - от рано и по-продължително, обясни доц Бакрачева.

Като взе повод от думите на доц. Бакрачева за промяната на нагласите, адвокат Марин Марковски подчерта, че в дългия и сложен процес за това, на много места децата продължават да се бият или бият някого, или по-големите дърпат от по-малките парите им за закуски. "В момента тече поток от ужасно насилие по училищата", каза адвокатът. Ежедневната практика е такава, особено в училищата, където има роми и смесени паралелки. Реалността е тревожна, смята Марковски. А тъй като изискванията на живота са това насилие да бъде ограничено още сега, "трябва не само да се постави въпросът и да се търсят общите принципи, насторения, перспективи, философия" какво да се прави. Трябва да се търсят конкретни средства още днес. Адвокат Марковски пита: "След смъртта на детето, ритнато в стомаха, какво се случи след това? Нищо освен реакцията на хората и възмущението." Не се прави нищо конкретно по този въпрос, смята той.

А какво би трябвало да се направи? Има Закон за борба с противообществените прояви на малолетни и непълнолетни и той е добър, но е блокиран от отделни текстове, продължи адвокатът. Според този закон, където има противообществени прояви, екип от специалисти трябва да поддържа връзка с училищатата и да има съдействието на държавата. Има механизъм, разписан в закона, който, по мнението на адвоката, може да даде добър резултат. За съжаление, този закон е като мъртъв, не се спазва, повечето хора дори не го и знаят, подчерта Марковски. Всички мерки, разписани в закона, се изпълняват формално, както на най-високо, така и на регионално ниво. Адвокатът отбеляза, че в закона се предписва, когато в детската педагогическа стая дойде сигнал за противообществена проява на малолетни - на възраст до 14 години - той да се завежда.

В много от случаите извършител на престъпление в по-късна възраст е имал противообществени прояви в детството, но има и други - когато най-неочаквано агресията избухва в много мирно дете, защото то е било жертва на агресия. Това е реакцията на жертвата, която също може да стане агресивна.

Принципно много важни са семейството и училището. Родителите задължително, съобразно правилниците на училището, трябва да посещават поне три пъти на срок беседи за това как да се възпитават децата си на поведение сред съучениците им. Адвокатът е убеден, че в училищните правилници трябва задължително да се изисква уведомяване на Детската педагогическа стая при противообществени прояви, както и санкции. Например, глоби за родителите, ако не вземат мерки в случай, че има сигнал за противобществена проява на детето им в Детската педагогическа стая.

Целия разговор можете да проследите във видеооткъса.

Пишете ни
x

Сигнализирайте нередност

и/или

Разрешени формати: (jpg, jpeg, png). Максимален размер на файла (25 MB). Можете да качите максимум 5 файла.

** Тези полета не са задължителни.

captcha Натиснете върху картинката, за да смените генерирания код.
Трябва задължително да въведете кода от картинката
< Назад