"За" и "против" тол таксите

В предаването
Части от предаването
Всички броеве

На 26 април автобусните превозвачи излизат на протест. В основата на недоволството стоят тол таксите и още от аргументите за този протест е липсата на диалог с институциите и неуредицата в бранша. Според превозвачите това ще доведе до фалит. Основателни ли са аргументите им? Дискусия в студиото на „Денят започва“ с Георги Свиленски от БСП и Александър Ненков от ГЕРБ.

„Много са мотивите за въвеждането на една такава тол система. Ще ви кажа двата основни, за които се прави това нещо. Първо трябва да се въведе един по-справедлив начин на плащане. По-големите превозвачи над 3,5 тона да плащат повече съответно да има повече приходи в хазната, за да има и по-голяма възможност Агенцията за пътна инфраструктура да поддържа тези пътища. И да се плаща разбира се на километър изминатото разстояние, а не еднократно за месец, за година. Втората причина е много по-важна и за нея не си даваме сметка. България, от както е член на Европейския съюз, от 2007 г. до сега, милиарди са влезли в инфраструктура - в нови пътища, нови магистрали, първокласни пътища и т. н. До 2020 г. обаче този процес ще се приключи със следващия програмен период и реално България с новата си инфраструктура, която е придобила, в един момент имаме голям недостиг на финансов ресурс и ние ако не започнем да събираме повече приходи в агенцията, за да поддържа тези пътища“, каза Ненков.

„В цяла Европа има такава тол система и това може би е справедливата система, който ползва, който пътува, той да плаща. Само, че идеята на тол системата е, ако може да се направи така, че по-голямата част от това плащане да бъде за сметка на международния трафик, тъй като в момента в България системата за финансиране на пътната инфраструктура е дебалансирана. В момента един международен тир, прекосяващ сяла България, ще я пресече може би за 10 или 20 лева, докато ако влезе в Унгария, Австрия, Германия, това нещо му струва между 80 и 100 евро. Причината превозвачите да обявят готовност за протест е именно обявената поръчка от Агенция „Пътна инфраструктура“, която казва, че обхвата на системата ще бъде върху 85 % от мрежата в страната. Такъв процент има само в България“, каза Свиленски.

Вижте цялата дискусия във видеото.

Пишете ни
x

Сигнализирайте нередност

и/или

Разрешени формати: (jpg, jpeg, png). Максимален размер на файла (25 MB). Можете да качите максимум 5 файла.

** Тези полета не са задължителни.

captcha Натиснете върху картинката, за да смените генерирания код.
Трябва задължително да въведете кода от картинката
< Назад