Как да съставяме бюджет и да спестяваме
Намираме се в празничен период, свързан с допълнителни разходи, затова е важно когато се тегли чертата разходите да не надхвърлят приходите.
При разходите трябва да приложим правила за финансова дисциплина, но без да се чувстваме притиснати, а напротив да може и да се радваме на живота. Събираме всички приходи и ги разпределяме сумата в три общи категории - 50% отиват за регулярни плащания и разходи, без които не можем. Започнете с вноската по кредит, ако имате такъв, независимо дали е жилищен, потребителски или друг заем. Ако сме под наем - да се издължим на наемодателя. Битовите сметки - не е добре да оставате без ток, вода, интернет или телефон. Естествено за храна.
След това може да насочим средства за спестяване и евентуално инвестиции. Във всички случаи говорим за пари, които заделяме настрана, а не харчим за незабавни плащания. Между 10 и 20% е хубаво да отиват в това перо. Относно спестяванията е правилно да се спестява в началото на месеца, а не в края - с каквото и ако е останало. Ако нямате навика да спестявате е добре да започнете дори и с малки суми. Не на последно място добре е да имате ясна цел, която да ви мотивира. Според моя събеседник, който ще видим след малко, Коледа и други празници, или лятната почивка са регулярни, ежегодни и може да ги планираме и да заделяме средства настрана, за да се може да посрещаме тези разходи без излишен стрес.
Останалите 30% може да използваме за развлечения, култура, пътувания и каквото друго ни се иска. При тези разходи може да приложим и още две правила. Първо да изчакаме седмица, две или месец, преди да направим даден разход. Така ще избегнем импулсивното харчене за стоки или услуги, от които може да нямаме истинска необходимост. Ако след даден период все още искате да получите даден продукт - купете го. Но направете проверка дали можете да го намерите на по-добра цена и да сместите 20-30, а понякога 100 или 200 лв.
Трябва да групираме разходите в няколко категории. Препоръката е да започнем с 6-7, за да не става сложно. Например - при разходи за жилище добавете - жилищен кредит или наем, сметки за различни битови и комунални услуги, разходи за ремонт и поддръжка. В категорията “Транспорт” поставяме разходи за личен автомобил, включително застраховка, гориво и поддръжка; за различни видове обществен транспорт, включително такси. Ако пък използваме велосипед разходи за неговата поддръжка. Разумно е в категория “Храна” да поставим само продукти за дома, а разходи за ресторанти да бъде в “Развлечения”, където още са разходите за култура, спортни събития или пътуваня. Разходите за спорт, който ние практикуваме трябва да влязат в категория “Здравеопазване” заедно с разходите за профилактика, лечения на здравословен проблем, както и за козметика, процедури и лични грижи.
Съвети по тази тема дава Стойне Василев, личен финансов консултант.
Запомнете и най-вече приложете тези три правила за добра финансова култура:
Спестявайте около 20% от доходите си. Задължително трябва да имате “бели пари за черни дни”, така и за допълнителни осигуровки, застраховки или инвестиции например.
Бъдете много строги и дисциплинирани по отношение на импулсивните покупки. Планирайте и отлагайте неща, които не е изключително важно да преживявате. Преди да купите - проучете за най-добрите цена.
Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във
Facebook
и
Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube
Вече може да ни гледате и в
TikTok
Намерете ни в
Google News