Никос Статопулос: България е ключов пазар за нас

Предаване: Панорама, 05.02.2021

В предаването
Части от предаването
Всички броеве

Кой стои зад може би най-голямата инвестиционна сделка в България, в която има и доста медии. Разговаряхме с Николаос Статопулос лондонския фонд BC Partners.

Роден и учи в Атина, следва в Харвард. От 25 години живее в Лондон и се занимава с фондове за инвестиции в дялове на компании. През уикендите играе баскетбол и бяга в маратони. Никос Статопулос е управляващ партньор в лондонския фонд BC Partners. Фондът притежава компанията United Group, чрез която първо придоби “Виваком”, а наскоро  “Нова телевизия”, “Нет инфо” и “Телеграф”.
 
БНТ: Имате толкова голямо и важно инвестиционно портфолио в България, че много хора тук се питат „Кои сте Вие“?

Никос Статопулос: Първо, благодаря за интереса. United Group е най-големият телекомуникационен и медиен оператор в Централна и Източна Европа. Оперираме в 8 държави, обслужваме над 10 милиона уникални клиенти с помощта на около 11 хиляди служители. Миналата година имаме приходи от около 1,7 милиарда евро. Моята фирма, BC Partners, е мажоритарен акционер в United Group. Ние сме една от най-големите инвестиционни фирми в света. Повече от 3 десетилетия работим с инвестиции в дялове на компании. Днес портфолиото ни покрива 30 компании. Инвестирали сме повече от 150 милиарда евро досега. И много се радваме, че инвестирахме и в България с придобиването и на Виваком, и Нова телевизия.

БНТ: Погледнати като цяло, тези придобивания са може би най-голямата инвестиция в България. Защо дойдохте тук?

Никос Статопулос: По няколко причини. Първо, заради самата България. Българската икономика е много жизнена и стабилна. Ръстът на БВП е 3-4% годишно, преди Ковид, разбира се - един от най-високите в ЕС. Безработицата е около 5% - една от най-ниските в Европа. Да погледнем и съотношението дълг към БВП. То е около 25% - също едно от най-ниските в ЕС. А  корпоративният данък от 10% твърдо е най-ниският в Европа. Валутата е стабилна, обвързана с еврото. Извън икономическите показатели, за нас много важен е човешкият фактор, а в България има много високообразовани хора с добри умения, особено в ИТ сектора, който ще  бъде важна част от инвестицията ни. Нашето намерение е България да се превърне в  регионален хъб. По принцип ние не  инвестираме в държави, а в компании. Започнахме с Виваком, първата и най-голяма телекомуникационна компания в страната, с най-бързата мобилна мрежа в Европа. Страхотен бизнес! Радваме се, че го придобихме. Сега навлязохме и в медиите с придобиването на Нова. Съчетаването на телеком и медии е в основата на  нашият бизнес модел в United Group, който ни позволява да постигнем синергия на инвестициите и усилията.

БНТ: Но защо инвестирате насред пандемия? Не е ли рисковано?

Никос Статопулос: Инвестициите винаги са риск. Но телекомуникационният сектор е много устойчив, донякъде заради своя бизнес модел, базиран в голямата си част на приходи от абонамент. Никой не можеше да предвиди пандемията. Ние с Виваком доказахме, че въпреки нея е възможно да  имаш устойчивост и защита. Колкото до медийната част – тя  е съпътстващ бизнес, част от стратегията ни за сливане между телекомуникации и медии. А когато има ясна стратегия, пандемията не може да ни уплаши, взимаме я предвид, но не спираме да действаме.  

БНТ: Медийната част от инвестицията Ви включва “Нова груп”, Нет Инфо, вестник “Телеграф”. Това е значително медийно присъствие. Знаете, че свободата на медиите е проблем в България. Как ще гарантирате свободна журналистика, независима от властта?
    
Никос Статопулос: Много добър и логичен въпрос. Придобихме медии, защото вярваме в обединението между телекомуникационния и медийния бизнес. “Нова” даде възможност да го направим и във Вашата страна. Гледаме на медиите по-скоро като на генератор на местно съдържание, което за нас е важно. Телекомът ни позволява да разпространяваме местното съдържание, а медиите – да го създаваме. Тази комбинация е много силна. Въпросът за свободата на медиите е основен и за мен. Как я пазим? Първо, като институции. И BC Partners, и United Group се придържаме към най-високите стандарти във всичко, което правим. В BC инвестират едни от най-големите институции в света. Задължени сме да работим на най-високо равнище. И United Group, с медийния отдел United Media, го прави още от създаването си. Освен това имаме независим редакционен борд в Люксембург. Той наблюдава и носи отговорност за цялата журналистическа дейност във всички страни, в които работим. В този борд има опитни медийни лица, бивши журналисти, например бившият директор на BBC Worldwide, бившите управители на RTL в Германия… Обективни хора с кариера в журналистиката. Единствената им роля е да опазват журналистическата независимост. Това ни дава увереност, че ще съхраним медийната независимост, която, както и Вие отбелязахте, е много важна.

БНТ: Но тези медии ще продължат ли с настоящата си редакционна политика или тя ще бъде променена?

Никос Статопулос: Ще следваме политиката на ефективно професионално отразяване и независима журналистика. Най-важното за нас е тези медии да бъдат независими.

БНТ: А предишният собственик на някои от тези медии ще запази ли влияние върху тях?

Никос Статопулос: Не, изобщо. Придобихме 100% от медиите и ще развием наша стратегия за тях. Съдържанието ще се създава от журналистите. Те работят самостоятелно – ние нямаме влияние. Нищо че сме собственик на 100% от групата: ние няма да имаме, а и не бива да имаме влияние върху това, което излъчват. Накрая, нещата ще бъдат под наш контрол и никои бивши собственици или трети страни няма да диктуват какво да се прави.

БНТ: Защо придобихте и вестниците, заедно с другите медии? Заради чисто търговски интерес от Ваша страна или Ви помолиха?

Никос Статопулос: Не са ни молили. Ние сме независими и имаме дълг към нашите инвеститори да правим правилните инвестиции. “Телеграф” беше последната част от медийния пъзел, който търсехме тук. Така имаме пълен 360 градусов обхват на съдържанието. Твърдят, че печатът е залязваща медия, но ние вярваме, че вестниците още имат своята роля. Стратегията ни е да ги прехвърлим в дигиталния свят. Да разширим медийната оферта на United Group във всички 8 държави, в които оперираме, включително и в България.   

БНТ: Често участвате в Световния икономически форум в Давос. Виждате ли глобалните тенденции от гледната точка на инвеститор в България?

Никос Статопулос: За щастие да, доколкото е възможно. От много години присъствам. Страхотен е досегът със световни лидери в различни сфери от живота. Животът не е само бизнес, а и околна среда, образование и много други неща. Присъствието в Давос ти дава цялостна представа. С всяка година светът се изправя пред различни предизвикателства. Дори в Давос не можеха да предвидят пандемията. Но подобни форуми помагат на хората да се обединяват и да се справят, както и да се чуят всички гледни точки.   

БНТ: Преговаряте за футболния клуб “Интер”. Тенденция ли е фондове като Вашия да навлизат във футбола, както вече е случаят с “Милан”? Фонд срещу фонд, пари срещу пари?

Никос Статопулос: Както разбирате, не мога да коментирам много за нещо, случващо се в момента. Но интересът ни, а и моят личен, към спорта не е само заради футбола, макар че футболът е най-разпространеният спорт. Инвестицията в спорта е заради стойността на съдържанието. То е уникално. Виждам, че някои от конкурентите ни също инвестират в спорта все по-често. Смятам, че е по същата причина.

БНТ: Давате ли инвестиционни съвети на Ваши приятели, като Джордж Клуни?

Никос Статопулос: Давам, когато ме помолят. Могат да изберат да ме послушат или не. Не съм давал съвети на Джордж. Ако съдим по това колко успешно продаде марката си текила,  изглежда самият той е много добър инвеститор. Аз от своя страна предпочитам повече да съм й консуматор, отколкото консултант.

БНТ: Парите се движат бързо в днешно време и Вие го знаете по-добре и от мен. Присъствието Ви в България ще остане ли задълго?

Никос Статопулос: Абсолютно, 100%! Напълно прав сте. Парите са лесно подвижни, нямат постоянен дом. Но United Group е тук, за да остане. Акционерите на United Group може да се сменят, защото като финансови инвеститори може в някакъв момент да решим да прехвърлим дяловете си. Очаквам United Group да се търгува публично на европейска фондова борса. Нейното обширно портфолио е уникално за Европа и смятам, че ще бъде много привлекателна компания. Но който и да е акционер в United Group, тя е акционерът и във Виваком, и в Нова, и в Телеграф - и тя ще остане. България е ключов пазар за нас. Ако държавата продължи с положителното развитие от последните години, вярвам, че бизнесът ни тук ще процъфтява.


Автор: Бойко Василев
Оператори: Михаил Врабчев и Огнян Колчаков