Новини от миналото: Светилището на нимфите край Хасково разби хорските митове и очакванията на археолозите

В предаването
Части от предаването
Всички броеве

Учените, които проучват светилището на нимфите край Хасково, са все по-убедени, че става дума за частно имение на влиятелен тракийски аристократ и постепенно разплитат мистериите около това място.

Сградата точно пред храма на нимфите трябва да е важна и величествена. Каква е тя - въпросът дълго палеше любопитството и на местните, и учените. Разкопките тук постепенно вадят реалността, която разбива на пух и прах и хорските митове и очакванията на археолозите.

Вече е категорично и сигурно. Няма амфитеатър, няма красива вила. Това е просто баня. Класическа римска баня.

Намираме се за съжаление под оригиналния под на сградата. Това е част от отоплителната инсталация, от която са запазени арки, през които е минавал топлият въздухНе е точно това, което са очаквали всички, казва д-р Веселка Кацарова, ръководител на археологическите разкопки, НАИМ-БАН.
Местните настоявали, че това е амфитеатър, пък дори и арена с вход за лъвове.

Има един голям канал, който пък отводнява нимфеума по посока север към дерето, който е доста голям в интерес на истината. Тук са си представяли, че оттук са минавали лъвовете, допълва д-р Веселка Кацарова, ръководител на археологическите разкопки, НАИМ-БАН.
Каналът наистина е внушителен, човек лесно може да се заблуди. Но дъговидните очертания на каменните основи заблудили и самите археолози. Смятали, че са част от покрита колонада на луксозна римска вила.

Това е въпросният портик, който обикаля около открито дворно пространство през което тече …ето това покритото долу всъщност е канала, за който става въпрос, обяснява д-р Веселка Кацарова, ръководител на археологическите разкопки, НАИМ-БАН.
Прототипът на този тип портици е от сърцето на Римската империя, от столицата има една много хубава вила. Вила Фарнезина, допълва археологът.

В древен Рим, в който всяко нещо се строи по стандартен план, такъв портик за баня е необичаен. Но изглежда на местна почва някой е харесал идеята и я приложил. Това пък вероятно означава, че банята не е била обществена, а частна. За собственика гадаем по надписа в нимфеума.

Още за светилището, вижте във видеото.