Пазарът на горивата и прогнози за цените след празниците - коментар на Мартин Владимиров и Димитър Хаджидимитров

В предаването
Части от предаването
Всички броеве

Защото спадът в цените на горивата далеч не е толкова, с колкото бяха очакванията? На какви принципи се оформят цените им у нас и кога цената ще кореспондира с международните цени на петрола? В студиото на “Денят започва” темата коментираха енергийният експерт Мартин Владимиров и Димитър Хаджидимитров - Асоциацията на българските търговци, производители, вносители и превозвачи на горива.

“От влизането в сила на санкциите върху вноса на суров нефт и горива през февруари месец България е единствената държава в ЕС в голям внос на руски суров петрол. При положение, че руският нефт се котира при цени около 20-30 долара надолу под средните на световните пазари, в момента рафинерията в България произвежда изключително евтини горива. Тъй като не може да ги изнася към европейските страни, както можеше пред 5 февруари, в момента трябваше да има свръхпредлагане на горива. Имаме много по-голямо производство на горива отколкото е търсенето, но цените седят на същите равнища. Това показва, че няма желание държавата да си свърши работата - или да начислява данък свърхпечалба на компанията, или ако начислява, то той се определя изцяло от компанията производител на горива, а не от някаква независима оценка”, каза Мартин Димитров.

Той добави, че КЗК “трябва да завърши “тройния шлем” след като наложи две глоби”. Може би трябва трета, че не се следват пазарните тенденции и се използва позицията на монополен доставчик на горива в България, за да се поддържа изкуствен марж на печалба от 60-70 ст. на литър, поясни експертът.

Димитър Хаджидимитров заяви, че България е част от общ пазар и “Луклойл” в момента продава на едро на цени малко под средните за региона.

“Благодарение на тази компания ние сме гарантирали нашите доставки за страната и не сме притеснени, че няма да имаме горива, а това е основен фактор за стабилността на икономиката. За последните 3 месеца цената на дизела падна с над около 25 ст., бензинът - с около 20”, отбеляза той.

Възможно е да има свърпечалба, но всяка компания е на пазара, за да печели, а когато има свръхпечалба се плащат повече данаци, което е добре за държавата, допълни Хаджидимитров.

Какво още каза гостите в предаването вижте във видеото.

Пишете ни
x

Сигнализирайте нередност

и/или

Разрешени формати: (jpg, jpeg, png). Максимален размер на файла (25 MB). Можете да качите максимум 5 файла.

** Тези полета не са задължителни.

captcha Натиснете върху картинката, за да смените генерирания код.
Трябва задължително да въведете кода от картинката
< Назад