Прекрасните дни в Аранхуес
Двама под Слънцето - в последен разговор
Роман за Живота
По едноименната пиеса на Петер Хандке
Режисьор: Вим Вендерс
В ролите: Реда Катеб, Софи Семен, Ханс Харцер, Петер Хандке, Ник Кейв
ФАБУЛА
Мъжът, Жената , Писателят , Градинарят и Музиката в "Прекрасните дни в Аранхуес"
ФИЛМЪТ
"Прекрасните дни в Аранхуес" е първият френскоезичен филм на режисьора Вим Вендерс, по пиесата на австрийския автор Петер Хандке, също написана на френски език.
Снимките са в имение, принадлежало някога на звездата от "нямото кино" - Сара Бернар, живяла там в началото на ХХ век. Градината е била декорирана по неин вкус. Репетициите за филма са проведени за няколко седмици на самото място. Писателят също участва в снимките само за един ден, в ролята на Градинаря, която символно се отнася както за "посятите думи", така и за последното му занимание в къщата край Париж.
(Според режисьора Хандке не е бил впечатлен от 3D-прожекцията на готовия филм, предпочитал 2D).
АВТОРЪТ и ПИЕСАТА
Авторът Петер Хандке е роден на 6 декември 1942 в Грифен, Австрия. Започва да пише, докато следва "Право" в Университета в Грац.
30 години обикаля по света - живял е в Дюселдорф, Берлин, Залцбург, бил е и в Съединените щати. От 1995 се установява в Шавил, близо до Париж. Има две дъщери от две жени. Втората му съпруга - Софи Семен, изпълнява главната роля в този филм.
В киното Петер Хандке е познат и като сценарист, и като режисьор - "Левачката" (1977), "Криле на желанието" (1987), "Грешно чувство"(1975), "Град на ангели" (1998).
Политически писателят е критикуван от Запада заради просръбската си позиция по време на войната в Косово.
Петер Хандке печели Нобеловата награда за литература през 2019.
ЗАГЛАВИЕТО
Заглавието на пиесата и филма - "Прекрасните дни в Аранхуес" - идва от често цитирана реплика във въведението на трагедията "Дон Карлос" (1878) от Фридрих Шилер.
РЕЖИСЬОРЪТ ВИМ ВЕНДЕРС:
За филма Вендерс пояснява: "Това е текст за пиеса, която Петер написа на френски /миналата година/ и аз си помислих да го поставя на сцена. После осъзнах, че е разговор между Мъж и Жена, т.е дълъг диалог. Авторът го е нарекъл "летен", в смисъла на "последен, преди края на света". Театърът наистина не е по мой вкус, предпочитах да е натурално. Затова, вместо да се прави сценичен природен декор, реших, че е по-красиво да има истинска природа. Предложих на Петер външни снимки с двама актьори. Реда Катеб е Мъжът, Софи Семен е Жената. Самият Петер Хандке е Градинарят".
МУЗИКАТА
В историята има гостуващо участие на Ник Кейв, който лично изпълнява една от песните си във филма. Другите музикални изпълнители са Лу Рийд и "Трогс" с музика, продуцирана от Дейвид Бауи, Мик Ронсън и Лари Пейдж за "Прекрасен ден" и "Любовта е навсякъде".
СЮЖЕТ
Красив летен ден. Градина. Тераса. Мъж и Жена седят на маса, в сянката на дърветата. Подухва лек вятър. В далечината прозират очертанията на Париж. Разговорът им започва с въпроси за сексуалния опит, за детството и спомените, за вкуса на сезоните. Отговорите са различни - за женския поглед и за мъжкото възприятие.
Зад тях, някъде вътре в къщата, е фигурата на Писател - той се опитва да си представи разговора между двамата в Градината, за да го напише. Или... тези герои някъде там наистина му казват какво да остави на листа, в един последен разговор между един Мъж и една Жена - най-светлият, от Лятото на Живота.
Златна Романова
Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във
Facebook
и
Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube
Вече може да ни гледате и в
TikTok
Намерете ни в
Google News