Роботите - ценни помощници в европейските ресторанти

В предаването
Части от предаването
Всички броеве

Роботи, които се вихрят като готвачи и сервитьори в европейските ресторанти, останали без персонал по време на пандемията. За тази тенденция, която получи неочакван тласък от коронавируса, разказват Биляна Бонева и Милен Атанасов през следващите минути.       

Без излишно тракане на тенджери, без силни емоции и дори без разлети по пода сосове. Нека италианските гастрономи да не приемат следващите кадри за светотатство. Кухнята може и да не прилича на традиционните, но пък вкусът и уханието на приготвената паста напълно се доближават до ястията на добрите майстори-готвачи. Поне в това уверяват създателите и първите клиенти на този ресторант. Намира се в Рига. Създаден е от Константис Корцьомкинс и Янис Порукс – двама латвийци, решени да извършат революция в заведенията за бързо хранене.

Не очаквах храна, приготвена от робот, да е толкова вкусна. Но идеята е много добра, особено по време на КОВИД времената. Според мен е много по-безопасно робот да приготвя храната, вместо готвачи, споделя клиентка.

От идеята за робот-готвач до отварянето на ресторанта минали три години. Дори в началото и двамата латвийци приемали мечтата си като екстравагантно хрумване. Пандемията, обаче, ги убедила в необходимостта да настъпят промени в заведенията за хранене. Най-голямото предизвикателство се оказало създаването на кухнята, разполагането на различните плотове за готвене и подреждането на шкафовете за продукти и подправки.

Константис Корцьомкинс: Да, отне ни  почти три години да завършим този процес. Роботът, който вече използваме, може напълно самостоятелно да готви, да сервира, да приема поръчки и да се самопочиства. Той действа изцяло сам.

Почти до съвършенство, роботът е овладял приготвянето на три вида паста. Но възможностите му са неограничени, уверяват Константис и Янис.

Константис Корцьомкинс: Можем да обучим робота да приготвя почти всичко. Той може да сготви всичко, което е нарязано. Така че зеленчуците трябва да са нарязани предварително, както и месото. Така че може да го програмираме да смесва различни съставки и така да имаме различни ястия.

80 пици за час. И то различни видове. Това пък е постижението на първия робот-готвач на пици в света. Нарича се Паци и разкрива уменията си в Париж.

Себастиен Роверсо, изобретател на робот-готвач: След 8 години на проучване и разработки успяхме да създадем робота. Той е напълно автономен – от приемането на поръчката да даването на готовата пица.

Отдел инженери, които работят дистанционно, следят какво се случва в кухнята на ресторанта. Най-голямото предизвикателство си остава тестото.

Тиери Графанино, готвач-консултант: Тестото е нещо живо. С всеки изминал час то се променя. И роботът трябва да знае как да работи с тестото по различен начин. А това е сложно. Затруднява дори доста готвачи.

Френските изобретатели са убедени в успеха си. След дългогодишен труд новите правила, наложени от пандемията в сферата на храненето, сервирането и доставката на храни, позволяват на техния робот да разкрие потенциала си. Освен това, кой не обича пица?      

Тиери Графанино, готвач-консултант: Пицата не може да изчезне. Това е може би най-универсалната храна. Навсякъде ядат пица, независимо от религии и държави.  Има неаполитанска, сицилианска, а сега и направена от робот. И мисля, че нашата е доста добра конкуренция на останалите.

Що се отнася до двамата латвийци, създали първия роботизиран ресторант в Рига, те очакват възвръщане на инвестицията си до две години. Това сочат изчисленията им.

Константис Корцьомкинс: Роботът може да замести от 3 до 5 служители в кухнята. Без да се налага да се правят значителни промени, печалбата от въвеждането му може да е около 200 000 евро годишно.

Роботите все пак няма да превземат напълно кухните и ресторантите, уверяват двамата латвийци. Но това е възможност да се заместят  нискоквалифизираните работници, които все по-трудно се откриват на трудовия пазар.  

Недостигът на такава работна ръка, особено по време на пандемията, е накарал собствениците на баварски ресторант да си наемат „Хилде". Чевръстият робот с характерно женско име помага на готвачите и сервитьорите.

Щефан Камермайер, собственик на ресторант: Решихме да вземем робот, защото нямахме достатъчно служители. Но това не е заместване на персонала, а вид облекчение за сервитьорите.

„Хилде" търпеливо приема товара на готовите ястия, пренася ги до съответната маса и изчаква да бъде разтоварена от сервитьор. „Хилде" винаги е добре почистена, спазва дистанция, не се налага да носи предпазна маска, не чака и не приема бакшиши. Роботът е част от новата автоматизирана  генерация служители, които незабавно влизат в употреба в по-активния период за заведенията и безропотно остават в режим „очакване" при липса на поръчки, без да се налага да бъдат освобождавани от работа.

Пишете ни
x

Сигнализирайте нередност

и/или

Разрешени формати: (jpg, jpeg, png). Максимален размер на файла (25 MB). Можете да качите максимум 5 файла.

** Тези полета не са задължителни.

captcha Натиснете върху картинката, за да смените генерирания код.
Трябва задължително да въведете кода от картинката
< Назад