Алеите на приобщаването в Пловдив

В предаването
Части от предаването
Всички броеве

В края на октомври в Пловдив трябва да бъдат завършени 48 километра велосипедни алеи, разположени във всички градски райони. По някои детайли от трасетата жители на града не пестиха критики. Само времето ще потвърди или опровергае основанията им.

Опит за поглед отвисоко както към тази придобивка, така и към други актуални събития под тепетата правят репортерът Владислав Севов и операторът Антон Марчев в "Денят започва".

През 2019 година Пловдив ще бъде Европейска столица на културата. Едно такова домакинство е свързано не само с качествени арт проекти, а и с по-съвременно отношение към градските пространства и цялостната атмосфера за живот в града. Сред многото градивни съставки на всичко това са две много належащи за решаване предизвикателства - по-чистият въздух и отговорното приобщаване на природата в градската среда. Пловдив е сред малкото градове в България, които развиват възможност за алтернативен транспорт – мащабна мрежа от велоалеи. Но за разлика от други места, тук трасетата не са за спорт и забавление, а са именно за безгоривно придвижване по основните градски артерии до централната част и основните обществени институции.

Иван Попов: "Карам колело от 5-6 клас, като ходих на Гребната база, която беше много удобно да свикнеш да караш колело, като физическо изпитание и като спорт. След това вече премина и из града да се обикаля с колелото. Придвижването в града беше много трудно – трябва да се съобразяваш и с пешеходци, и с колите, които не се съобразяват с велоалеите и можеш да си придвижиш маршрута, без да имаш предвид всички условности по пътя. Сега е много по-лесно да плануваш движението си из града."

Хората като Иван стават все повече във втория по големина град в България. Велоалеите са един от основните компоненти на така известния Голям транспортен проект, който модернизира цялостно градското движение. 48 километра са трасетата за велосипеден транспорт по проекта – доста мащабна мрежа за неголямата територия на Пловдив.

Инж. Борислав Кръстев, ръководител на Звено за изпълнение на проекта: "Основен момент е преминаването през кръстовищата. Разположена е по първостепенната улична мрежа. Тя преминава през много светофарно регулирани кръстовища. Съгласно изискванията на приложимото законодателство, е предвидено преминаването да се извършва чрез светлинно регулиране, като за целта ще бъдат монтирани велосипедни светофари, които ще дадат възможност велосипедистите да преминат в качеството си на велосипедисти, а не на пешеходци през съответното кръстовище."

Честа критика към мрежата велосипедни алеи е, че тя не преминава през градския център. Всъщност това е трудно решимо от нормативна гледна точка, тъй като централната градска част е обособена като пешеходна зона. Освен това...

"Има огромна пречка в техническо отношение – прекарването на велотрасе в сравнително тесните улички, които са в центъра и са със силно застрояване, е изключително трудно", коментира инж. Борислав Кръстев.

Пловдивчани започнаха да използват трасетата още преди завършването им, но това доведе и до недоволство от някои заради трудната проходимост и препятствията. Карането по пресечени терени наистина е трудно, споделят хората, пристрастени към по-екстремно колоездене. Затова техният съвет е по алеите да се кара, когато са готови.

Сашо, екстремен колоездач: "Няма проблем, като ги направят, ще са супер. Важното е да се кара. Сега са опасни, защото не са завършени и има дупки. Където са завършени, стават много добре, на мен ми харесват."

Преминаването покрай спирки и търговски обекти е друго предизвикателство. Там, където няма възможност за заобикаляне, колоездачите са предупредени с надпис „Стоп” и плочки с тактилно покритие, които напомнят за намаляване на скоростта.

Иван се занимава с въздушно заснемане на природни и градски пространства и събития. Колелото му е основно средство за придвижване при предварителен оглед на терените, а понякога и за самата снимачна работа, когато използва по-компактна техника. Днес той снима една от артистичните намеси край река Марица, която минава през центъра на Пловдив. Реката е фокус-локация на фестивала One Architecture Week, който цели да приобщи тази локация.

Любо Георгиев, директор на One Architecture Week: "Нашата цел е да привлечем вниманието към реката, като ценно място в града. Обаче много хора, като чуят, че архитекти се занимават с природа, и им настръхват косите. Точно обратното. Ние не си представяме тук да се изливат бетони и да се изграждат сгради. Виждаме потенциала на това пространство, на Марица в Пловдив, на реката в града, като едно много ценно градско пространство, което дава качество на живот, създава приятни места било то за разходка, било то за спорт, било за среща, музика, култура и т. н."

Велоалеите край Марица вече са сред любимите за велосипедистите в Пловдив. За Иван крайречният булевард е част от всекидневния маршрут за придвижване от дома му към местата за изследване и заснемане. Той се отправя към следващата си дестинация – Нощта на музеите и галериите в Пловдив – още един пловдивски фестивал, който залага на повече мисъл за околната среда и чистотата в градовете. Организаторите обявиха архитектурен конкурс за „зелен” инфопункт – направен с еко материали и с възможност енергията, която се използва за електрозахранването му, да се придобива на място.

Както велоалеите, паралелни на Марица, са важна част от приобщаващите към реката елементи, така и на всяка дейност в града вече се гледа като на важно допълнение към основната подготовка за 2019 година. Европейска столица на културата означава не само мащабно културно съдържание, концентрирано в една година, но и много трайни придобивки, икономическо развитие и още по-привлекателна атмосфера – във всяко отношение.

Репортажът е реализиран в рамките на копродукцията на СИРКОМ "Граждански проект", финансирана от Европейския парламент.

Logo_of_the_European_Parliament ETOILE-300x256

Пишете ни
x

Сигнализирайте нередност

и/или

Разрешени формати: (jpg, jpeg, png). Максимален размер на файла (25 MB). Можете да качите максимум 5 файла.

** Тези полета не са задължителни.

captcha Натиснете върху картинката, за да смените генерирания код.
Трябва задължително да въведете кода от картинката
< Назад