Пазарувайте с повишено внимание в Черния петък

В предаването вижте:

В предаването
Части от предаването
Всички броеве

В този сайт за пазаруване някои от продуктите рязко поскъпват няколко дни преди ,,черния петък". Един от сигналите в мрежата е на Тодор от Пирдоп. Мъжът забелязал, че съдомиялната, която харесал наскоро вече е с 220 лв. по-скъпа.

Тодор Иванов: ",Очаквам утре, когато настъпи деня те отнова да я свалят на 739 лв. каквато сигурно е реалната цена. Същото беше и с една пералня. В началото тя струваше 869 лв., а в момента е на 1099 лв."

В Комисията за защита на потребителите трикът с изкуственото завишаване на цените е познат от предишни години. Оттам напомнят, че по закон търговецът е длъжен да прилага старата цена поне месец преди да направи намаление.

Димитър Маргаритов, председател на Комисията за защита на потребителите: "Ние следим и по документи по нашите проверки това може да бъде установено какво е движението и амплитудата на цената на тези стоки, когато не се изпълняван изискаванията на закона за 30-те дни това си е нарушение."

По време на подобни кампании търговците могат да приложат и познатия трик с лимитираните стоки, които всъщност не са налични. От комисията призовават при всяко съмнение за измама да се подава сигнал към тях.

Димитър Маргаритов, председател на Комисията за защита на потребителите: "Хубавото е, че когато има произнасяне на комисията за нелоялна търговска практика практически потребителя не е нужно да доказва нищо пред съда. Трябва просто да покаже решението на комисията в резултат на което да иска обезщетение за нанесените вреди."
От комисията напомнят, че ако сме купили стока по интернет може да я върнем в 14 дневен срок.

Тихомир Игнатов:
"За да не се превърне черния петък просто в един черен ден от седмицата експертите съветват внимателно да проучим цената на стоката, която харесаме и естествено да не вземаме прибързани решения."

Богомил Николов, Асоциация ,,Активни потребител": "Българите се чувстват длъжни да купят нещо в петъка, за да не се изпуснат намаленията докато американците знаят, че на този ден започват намаленията и ще ги има и в понеделник и във вторник."

АНКЕТА:
,,Пазарувал съм от черния петък миналата година и съм доволен, но човек доста трябва да се рови и да сравнява цените на отделния артикул, за да разбере дали наистина той е намален."
,,Не са истински намаленията и второ няма нужда да пазаруваме на поразия."
,,Не чувствам, че имам необходимост да пазарувам само, за да запълвам някакви свои такива духовни нужди. Мисля, че е достатъчно, когато нещо наистина ми потрябва, да изляза да си го купя."

Годишно в Комисията за защита на потребителите постъпват около 200 сигнала, свързани с фалшиви намаления. При първоначално нарушение търговците могат да бъдат глобени до 30 хиляди лева. При повторно в рамките на година санкцията може да скочи до 50 хиляди лева.

В студито са икономистът Мика Зайкова и психологът Росица Павлова, с които се опитваме да разберем дали намаленията у нас са реални и как трябва да избираме покупките си.

Росица Павлова изрази мнение, че вече има тенденденция не за "черен петък", а за "черен уикенд". Тази тенденция с табелите "дълъг уикенд", тръгнала от САЩ, вече завладява целия свят, включително и нашата страна. Тя може би, по мнението на Павлова, удовлетворява някакви потребности на хората, които са били разпознати и използвани от маркетолози. Това води до тази масова мания по пазаруването.

Дали от гледна точка на цените продуктите се продават на намалени цени?

Мика Зайкова - икономист: "Това е времето, когато човек с по-малко пари може да купи повече стоки. Така е по белия свят, така е и в Америка. Само че..."

Има разлика между "черните петъци" в Америка и Европа и у нас, поясни Зайкова. В Америка се определят кои стоки, в какви количества и с какво намаление ще бъдат продадени в този ден.

Мика Зайкова - икономист: "Хората знаят кои са групите стоки, къде се намират, в кои магазини и каво е количеството им. Затова са тези опашки, които гледаме по телевизията... Но там това се спазва и е много строго наказуемо."

На много места у нас обаче не е така. Зайкова се опита да определи от какво да се пазим в този ден, а именно от:

Фалшив търговец /ако става въпрос зза онлайн търговия/

Фалшива промоция

Стоки с дефекти, некачествени