Къде е мястото на велосипедистите?

В предаването
Части от предаването
Всички броеве

До момента велоалеите в София са с общо продължение близо 50 км, като Столична община продължава с изграждането на велосипедната инфраструктура. Въпреки това в обществото се появиха съмнения, че софийските тротоари не предлагат достатъчно място и за колоездачи, и за пешеходци.

С това възникна и въпросът къде трябва да се движат колоездачите - по обособена лента на пътното платно или по велоалея на тротоара? Отговорът на велоорганизациите и на Столична община потърси репортерът Ивайло Гюров за "Денят започва".

По официални данни София е сред градовете с най-мръсен въздух в Европейския съюз. На фона на това инициативата на Столична община за популяризирането и улесняването на велосипедния транспорт в София изглежда като чудесна идея. И все пак наскоро велоорганизациите изразиха притеснения, че преместването на колоездачите от уличното платно на тротоара само причинява проблеми.

Преди няколко месеца сдружение "Велоеволюция" изпратиха писмо до Столична община, в което апелират да се спре изграждането на нови велоалеи на тротоарите.

"В Закона пише, че велосипедът и велосипедистите са пътно превозно средство и тяхното място е на пътя. Няма смисъл да отнемаме и без това малкото място от тротоарите на пешеходците", коментира Иво Делин.

Вече има примери, където велосипеди и автомобили се движат заедно на пътното платно - по булевардите "Ломско шосе" и "Филип Аврамов".

"На едното място с допълнителни елементи, повишаващи безопасността, от гледна точка на скоростта на движение по Ломско шосе, т.е. гумени делиниатори, светлоотразителни елементи. На "Филип Аврамов" с по-ниска скорост на движение", обясни Любомир Христов.

Ако трябва да изберете една мярка, която да бъде по спешност най-бързо приета, коя би била тя, попитахме ние велосипедистите.

"Най-бързо и лесно е това на велосипедистите да им се позволи да карат по бус лентите, например. Това е много лесно, въпрос на наредба", сподели Иво Делин.

"На някои от местата вероятно включително и такъв тип подход е възможен и вероятно би бил безопасен, но не навсякъде. С риска част от велосипедистите да се придвижват по-бавно, отколкото биха искали, аз не считам, че трябва да направим компромис с тяхната безопасност или с безопасността на останалите участници в движението", заяви Любомир Христов.

Къде, според вас, е по-добре да карат велосипедистите - на пътното платно с обособена велолента или на велоалея на тротоара? С този въпрос се обърнахме към пешеходци:

"На велоалея на тротоара, разбира се. Защото на пътното платно могат да те сгазят много лесно", сподели един. "Ами, може би на уличното платно. Защото се движат по-бързо и няма да пречат на пешеходците", заяви друг.

Но дали има достатъчно пространство и за пешеходците и за колоездачите на тротоарите, там където има велоалеи?

"Няма достатъчно. Има достатъчно пространство за колите, паркирани навсякъде - на тротоарите, на зелените площи. Но за нас и за колоездачите не е достатъчно", коментира пешеходец. "Във Франция колоездачите се движат по обозначени ленти на пътните платна, които се използват от доста хора, защото са много удобни", заяви друг.

До момента официално становище за това къде трябва да се движат колоездачите няма. Поне не и до есента, когато Общината ще обсъди предложенията на колоездачите заедно с новия велосипеден план.

Пишете ни
x

Сигнализирайте нередност

и/или

Разрешени формати: (jpg, jpeg, png). Максимален размер на файла (25 MB). Можете да качите максимум 5 файла.

** Тези полета не са задължителни.

captcha Натиснете върху картинката, за да смените генерирания код.
Трябва задължително да въведете кода от картинката
< Назад