Коли без катализатори тровят въздуха ни

В предаването
Части от предаването
Всички броеве

Борбата с мръсния въздух продължава да бъде актуална тема. Едни от основните замърсители са колите, особено тези без катализатор. Какви са недобросъвестните практики, които тровят околната среда?

Практика е катализаторите на колите да се режат вместо да се подменят, да се демонтират, за да се вдигне мощността на автомобила или понякога просто превозното средство е старо и произведено без филтриращото устройство, което е особено важно за опазването на околната среда.

"Истината е, че има много автомобили, на които са изрязани катализаторите, тъй като катализаторът има определен живот, зависи какъв е автомобилът. Той се поставя в изпускателната уредба и съответно по химичен път намалява вредните газове, които се отделят в атмосферата, но когато му изтече животът или по-точно се замърси и вече не може да работи някои от автомобилистите в сервизите им препоръчват да ги махнат. Тогава се повишава мощността на автомобила, намалява се разхода", обясни Емил Панчев.

Още при регистрацията на МПС се установява дали колата е потенциален замърсител на въздуха. След това всяка година на техническия преглед се проверява дали е автомобилът все още отговаря на определените норми. За съжаление обаче въпреки тези мерки въздухът все още се замърсява от някои коли в движение.

"Ако има недобросъвстни хора, по-точно членове на комисии, които изпълнявват тази функция и пускат вашия автомобил и му поправят данните в системата, така че той да мине годишен технически преглед, а не отговаря на изискванията, съответно те извършват едно нарушение, но вие минавате технически преглед. Ако това се случва това не е добре за околната среда", обясни Панчев.

Поддръжката и смяната на катализатор може да ни струва скъпо.

"В магазините се предлагат най-различни цени. Може би има от 150-200лв. Вече има нови катализатори. Дали са качествени е друг въпрос, но сумата може да стигне и до 2000лв. Зависи от катализатора. Може да се състои от неръждаема ламарина, керамика да има. Интересното е, че в него може да има платина на много тънко покритие, родий, което става причина много често да ги крадат катализаторите", каза Панчев.

Филтриращите устройства се крадат лесно и бързо.

"Те ги режат обикновено катализаторите. Пъха се един човек под автомобила, повдига го малко, пъха се устройство на батерии или с една ножовка нарязва изпускателната тръба от двете страни, където се намира катализаторът и го прибира. Изкупуват ги на по-малко от 100лв, може би. В интернет за съжаление може да намарите такива обяви, че се изкупуват катализатори. Може би по-новите са по-уязвими, защото не е унищожен катализаторът", каза Панчев.

Друга честа измама е да се продават фалшиви катализатори.

"Просто се маха катализатора и се поставя една тръба на негово място. Това е заместител на катализатора. Има имитации на катализатори с едни мрежички, които в тръбата само се поставят, но пак казвам, това са ментета и замърсяват околната среда", каза Панчев.

Изгорелите газове могат да сочат и за друга неизправност по колата. Каквато и да е причината за изпускането на вредни емисии, резултатът е един и същ - отровен въздух, а отговорността е обща.