Неистината - начин на употреба. Кой създава фалшиви новини?

В предаването
Части от предаването
Всички броеве

Преди броени дни папа Франциск предупреди медиите, че е грях да разпространяват фалшиви новини. "Медиите имат огромна отговорност. Днес в техните ръце е възможността да се формира мнение - може да формират добро или лошо мнение. Медиите са строителите на обществото", каза светият отец в интервю за белгийския католически седмичник "Терцио".

Медийните неистини не подминават и България, като част от глобалния свят. Кой има интерес да създава фалшиви новини? В "Денят започва" на този и други въпроси по темата отговориха културологът проф. Ивайло Дичев и доц. Орлин Спасов.

Според доц. Спасов говоренето за постистината и фалшивите новини напоследък е модерно. По-интересното е, че в контекста на Брекзит, победата на Тръмп на президентските избори, възходът на Льо Пен, западните либерални кръгове започнаха да се обръщат към този проблем, защото се почувстваха засегнати и застрашени в ситуацията на рязка смяна на конюнктурата, каза той и добави, че постистината е била актуална тема и в миналото, като даде пример с войната в Ирак и мотиви тя да започне. Доц. Спасов подчерта, че "феноменът не е нов, но той набъбна през последната година най-вече с това, което се случи във Фейсбук". "Социалната мрежа се превърна в инкубатор на всякакъв вид новини, в това число и фалшиви, полуистини и т.н.", продължи той, като уточни, че мрежата е ориентира към количеството читатели и лайкове, към бизнес страната на новинарския поток. "Това е капиталистическият характер на новините", обобщи доц. Спасов.

Феноменът е стар, но има и нещо ново - това е "тоталният срив на авторитетите на модерната държава, онези, които трябва да крепят истината", допълни проф. Дичев. "Истината не е въпрос философски, религиозен, истината е въпрос на социален консенсус - трябва да бъдем съгласни около някакви неща. Това в момента се е разпаднало. В основата, разбира се, са медиите, новите комуникации и превръщането в бизнес на лъженето", продължи коментара си културологът. Според него този бизнес е различен от времето на пропагандата, когато се е виждало кой пропагандира. "Новата лъжа се пропагандира от анонимни хора, които са в различни сайтове, често свързани с една собственост", отбеляза проф. Дичев.