Огненият театър - или как човекът става партньор с природната стихия

В предаването
Части от предаването
Всички броеве

Огненият театър достига България преди десет години благодарение на няколко формации, вдъхновени от симбиозата между пантомимата и природните стихии. Една от тях е Мим формация "Жар", която тази есен завършва трилогия от спектакли, съфинансирани от Столична община, с тема историята на град София. Кои са хората, танцуващи с огън, и как от опасен огънят може да стане най-доверен партньор ни показа репортерът Ивайло Гюров в "Денят започва".

Актьорите, които играят с огън, казват, че тяхното изкуство е тясно свързано с древните въпроси. Те разказват истории за философските въпроси в живота и за партньорството между хората и природата.

"Обикновено човек, който танцува с огън, е човек, който обича свободата, обича експресивността, който е склонен да рискува, който се възпламенява лесно и има огън в сърцето си", разкри режисьорът Елена Пап.

"Няма как да се обясни на хората защо избираш огъня, защото в момента, в който се докоснеш до него, той има такава сила - или да се влюбиш безвъзвратно в него, разбира се, или съответно страхът в теб може да надделее и оттам да не искаш повече никога да се докоснеш", сподели актьорът Данчо Колев.

Танцуващите с огън разкриват, че успешното сътрудничество с него се крие в баланса между самочувствието и уважението.

"Първо започваме с респект. Той си е стихия, която трябва да бъде уважавана. Оттам нататък се стремим да се освободим от страха, защото ако има страх просто не се получава партньорство", коментира Пламен Георгиев - създател на мим формация "Жар" и актьор.

"Винаги трябва да си повелител на огъня, но с респектът, както вече казах, към него, защото, ако оставиш той да те надделее, оттам нататъка той става една неуправляема стихия", добави още Колев.

"За да оживее огънят е нужно самият актьор да носи огъня в себе си, за да може реално да се получи това партньорство. Нужно е да го познаваш, да познаваш особеностите му, за да можеш да го овладееш. Нужно е също да бъде използван умно, да бъде използван не само във физическия му смисъл, но и във визуалния, в метафоричния му смисъл. Така че не само да бъде визуална атракция за публиката, но по някакъв начин да докосне и мисълта на зрителя и неговата емоция", сподели още Георгиев.

А какви са емоциите, които самите актьори изпитват по време на всяко изпълнение, попитахме ние?

"Усещането за победа - удовлетворението, че владееш нещата. Това, че по някакъв начин си успял да овладееш хаоса на непридвидимото и да поднесеш посланието, което искаш да поднесеш", отговаря създателят на формацията.

Но какво е огънят за актьорите, за тези, които се стремят да го овладеят?

"Предизвикателство, много добър партньор, любим партньор и това, което ни зарежда", заяви Георгиев.

Един заряд, който се трансформира в израз на висшето добро в човешката съдба.

"Нашите послания са винаги позитивни, така че ние, преминавайки през много перипети, достигаме винаги до полета на духа, до полета на човека, до възраждането на силата отново и отново", сподели Пап.

"Ние се опитваме да върнем хората така във едно време - време на чистота, време на естественост и да доведем усмивки на техните лица и радост в сърцето им", заяви Колев.

Всичко това публиката ще може да види на 11 и 18 октомври в постановката "Паметта на огъня", посветена на историята на град София.

"Смисълът на спектакъла – това е една история за един град, който подобно на феникс се възражда отново от пепелта. Всеки път той е подтискан, притискан, разрушаван и отново се възражда с нов живот. Това е нещото, което пожелавам и на всеки - всеки да преминава всички трудни моменти и отново да намира сили да се възражда и да тръгне напред", сподели Елена Пап.