Поредицата "Най-добрият учител, когото познавам". Гостува проф. Николай Денков

В предаването
Части от предаването
Всички броеве

Гост в студиото на предаването е проф. Николай Денков, министър на образованието и науката.

Първата тема на разговора е инициативата на БНТ и министерството - документалната поредица "Най-добрият учител, когото познавам", която продължава след като имаше първото си издание миналата есен.

Министър Денков е убеден, че такъв тип инициативи са полезни за подобряване на имиджа на българския учител. В българското училище има вдъхновяващи личности и те трябва да се виждат, смята министърът. Има много примери за учители, които са в системата на образованието не заради заплатите, а заради любовта им към децата и готовността им да помогнат във възпитанието на "децата, които са нашето бъдеще".

Герой на първия репортаж е Люба Пашова, която преподава английски език в средното училище "Любен Каравелов" в Копривщица. Тя е и заместник-директор на училището. Ето какво разбрахме за нейната работа и уроците, които тя е научила за живота. Други добри примери за български учители ще видим в поредицата "Най-добрият учител, когото познавам" до 24 май.

Как да се преодолее парадоксът реалният учебен час да бъде точно толкова интересен за учениците, колкото и работата им по образователни проекти. Министърът е съгласен, че учителите продължават да не бъдат материално мотивирани: все още азвършващите учители започват със заплата, която е 25 процента по-ниска от завършващите други специлности на висшето образование. През годините, заплащането на учителите изостана и оттам се появява проблемът с намирането на млади и мотивирани учители като героинята Ива от репортажа. Политическа воля има, смята министърът, и той се надява, че това предстои скоро, тъй като всички партии са анонсирали, че заплащането на учителите трябва да се повиши. "След като имаме базова заплата, която е стабилна, атрактивна , привлекателна, трябва вече да използваме проектите и извънкласните дейности за надграждане..." В училищата има деца, които свирят, но и такива, които искат спортуват, да рисуват или да пеят, каза проф. Денков. Извънкласната дейност, по думите му, която освен учителите, трябва да включи всичко наоколо и което може да бъде интересно за децата".

Освен заплащането, което фактор номер 1, все още има много неща, които трябва да се направят на национално ниво, за да се задържат учителите в училище. Учителят не трбява да бъде оставян сам и в ситуациите, с които се сблъсква - не само с агресията, за борба с която се предвижда участието на психолози и педагогически специалисти. Има и други възможности, които все още не са развити. Наредбата за приобщаващо образование ще бъде променена така, че да помогне на учителите, увери министърът.

Що се отнася до разликата между развитието на децата в малките и големите населени места, министър Денков отбеляза, че този пробелм е свързан с условията за обучение на място. Той напомни мотото на цяла Европа: "Качествено образование за всеки". За това трябва да се погрижи държавата като използва новите технологии и други интерактивни похвати, за да подобри образованието в малките населени места.

Пишете ни
x

Сигнализирайте нередност

и/или

Разрешени формати: (jpg, jpeg, png). Максимален размер на файла (25 MB). Можете да качите максимум 5 файла.

** Тези полета не са задължителни.

captcha Натиснете върху картинката, за да смените генерирания код.
Трябва задължително да въведете кода от картинката
< Назад