Трябва ли й на България Нармаг бе тема на разговор в предаването "Животът и други неща" на БНТ с Пламен Грозданов, Явор Куюмджиев и Лъчезар Богданов.
Няма нито дума за хипермаркет с български стоки в подписаното споразумение между съюза и Министерство на икономиката и енергетиката, заяви Пламен Грозданов, изп. директор на сдружение "Съюз Произведено в България". Акцентът в документа е във взаимодействието на двете страни за подпомагане на българското производство, подобряване на бизнессредата, улесняване на малкия и среден бизнес. А самата идея за такъв хипермаркет възниква на едно от събранията на сдружението, като се нейното изпълнение би било резултат общите усилия на членовете на съюза.
По-малко от 25% от продаваните стоки в хипермаркетите са български, а 80% от зеленчуците не са родно производство, информира Явор Куюмджиев, депутат от "Коалиция за България". Само преди 20-тина години България захранваше половин Европа със зеленчуци, продължи Куюмджиев. Според него рекламите в големите магазини са предимно на чужди стоки, а в политиката им има странни положения. Например отложени плащания, всичко с изтекъл срок на годност е за сметка на доставчика, взимат такси за по-добро позициониране на продукта и т.н. - такси за какво ли не. Така депутатът очерта негативите, които българските производители не могат финансово да понесат, за да стъпят в хипермаркетите.
Проблемът твърде много се преекспонира погледнато макроикономически, опонира икономистът Лъчезар Богданов. Българските производители, според него, изнасят повече храни, отколкото се внасят в страната ни. "Българската индустрия се справя изключително добре, основният ни минус е в енергетиката и производството на машини, във всички останали пера изнасяме повече, отколкото внасяме", категоричен е икономистът. Друг е въпросът, че някои храни, като българските малините например, не достигат до търговските ни обекти, продължава той.
Тези твърдения на икономиста предизвикаха спор в студиото на "Животът и други неща". Според Явор Куюмджиев износът на храни е предимно от непреработена пшеница, която няма добавена стойност. Според него много по-успешно би било пшеницата да се преработва.
Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във
Facebook
и
Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube
Вече може да ни гледате и в
TikTok
Намерете ни в
Google News