Версии за катастрофата на Еърбъс А320

В предаването
Части от предаването
Всички броеве

Ад под небето. Защо се разби Еърбъс А320? Коментар на журналиста Александър Богоявленски от "България он еър".

Би било чудо да има оцелял пир днешната въздушна трагедия, която сполетя пътниците на самолет на германската нискотарифна авиокомпания "Джърман уингс", паднал в планините на Южна Франция. Така смята журналистът Александър Богоявленски от "България он еър", който разговаря с водещия на пряката линия.

На въпрос дали има достоверна хипотеза, която да ни даде възможност да разгадаем причините за тази катастрофа, Богоявленски отговори: "Каквито и хипотези да извадим в този момент, те биха били силно спекулативни, тъй като подобен вид инциденти стават изключително рядко. Под 10% от всички авиокатастрофи се случват точно по време на тази фаза от полета, а именно "крайцерския полет", когато самолетът е най-голяма височина".

"В този случай самолетът точно е достигнал тази височина - 11500 метра", уточни журналистът. "Минута по-късно започва това бързо снижаване, макар и при постоянна скорост, което е продължило 8 мин. и е завършило с удар в планините в южна Франция. От всички данни, които се изнесоха до момента, единствената по-близка до истината спекулативна теория би била, че пилотите са осъзнали, че нещо се случва със самолета, най-вероятно структурна неизправност, тъй като само при такива обстоятелства те биха предприели подобни снижаване при постоянна скорост".

Смущаващ е фактът, като се твърди на този етап, че пилотите не са натиснали бутона, който да алармира земята, че има авария на самолета. Този факт Богоявленски обясни така: "Може би един от първите уроци в търговската авиация е точно този. Три са основни правила на летене: пилотирай, навигирай, комуникирай. Комуникацията остава на трето място. Ако пилотите изпитват проблеми с управлението на машината, първото, върху което трябва да се съсредоточат е правилното пилотиране, т.е. овладяване на полета. Второто нещо, с което трябва да се съобразят е къде се намира самолетът, т.е. да навигират и едва на трето място остават комуникациите със земята".

От това следва, че ако те са били претоварени с работа по овладяването на машината, едва ли първото, за което биха се сетили е да комуникират и предаване на аварийни съобщиения. Въпреки това, такива е имало. Последните им думи са били подаване на SOS сигнал към земята, уточни журналистът.

Все още не знаем какви са били другите разговори с диспечерите, надяваме се да го разберем след като бъдат открити черните кутии от този полет, очаква журналисът. Много неща биха могли да се случат, но обикновено те са верига от събития, последователност от събития. Каквото и да гадаем сега, то би било силно спекулативно.

Но от начина, по който се е случила тази катастрофа, може би една от най-вероятните версии за инцидента е или декомпресия или структурен разпад на машината във въздуха, предполага Богоявленски.