Версии за самолетната катастрофа във френските Алпи
Европа е в тридневен траур след самолетната катастрофа във Франция. При инцидента загинаха всичките 150 пътници.
Френските власти успяха да изслушат разговорите в пилотската кабина, записани от "черната кутия", която беше открита повредена. Обработката и анализите, обаче, ще отнемат дни. Екипите в района, където се разби "Еърбъс"-ът са открили обвивката на втората "черна кутия", но не и самия уред. Хронологията на събитията - за известните и неизвестните, разказват в "Денят започва" Благой Цицелков и Николай Минков.
Полет 9525 започва напълно нормално, излита от Барселона в 10:00 часа, със закъснение от 30 минути, в което няма нищо извънредно. Посоката - Дюселдорф. Пристигането - предвидено за 11:55. Самолетът бързо набира височина. В 10:31 е на 11 575 метра със скорост от 900 км в час. Траекторията и параметрите са същите като при полета, извършен от самолет на същата компания предната нощ. Данните, подавани от "Еърбъс"-а и приемани в реално време от Италия и Франция, не сочат отклонения.
В 10:32, обаче, всичко се променя внезапно. Това показват данните от специализиран сайт, който следи траекториите на всички самолети. В синьо е височината, която при машината на "Джърман уингс" се променя рязко. Скоростта, отбелязана в червено, се запазва още малко, преди също да намалее. Метеорологичните условия са добри, но самолетът губи височина по километър за минута. Това е три пъти по-бързо от нормално снижаване.
В 10:39 самолетът е на 2 660 метра - под нивото на някои от върховете на планинския масив в зоната на полета. Само че сигнал за бедствие или повреда не е подаден от борда. Тревога вдига френски авиодиспечер след загуба на радиовръзката. Френските военновъздушни изпращат изтребител "Мираж", който стига на мястото след като самолетът вече се е разбил. По-късно хеликоптери откриват пръснатите в планината отломки на около 1500 метра височина.
Озадачаваща е не само загубата на радиовръзка, но и необяснимата промяна на курса на самолета. Френските власти съобщиха, че засега не изключват нито една от възможните версии. Мненията на експертите се обединиха около извода, че точка на предположенията могат да сложат само записите от черните кутии на "Еърбъс"-а.
Според Христо Христов, директор на звеното за разследване на авиационните инциденти у нас, четири са най-вероятните причини, при които самолет може рязко да загуби височина и да катастрофира. В Алпите най-вероятно причината е внезапно разхерметизиране на пилотската кабина или неизправност в уредите за навигация. За него най-малко вероятната причина за самолетната катастрофа е взрив на борда. "При взрив той ще пада с много по-голяма вертикална скорост", отбеляза Христов.
Друга хипотеза за инцидента, но също малко вероятна, е пожар на борда. "При пожар той ще снижи също. Защото ако в единия
двигател има пожар, си има системи, които се включват за потушаване на пожара в самолета. Може да лети с един двигател, имали сме такъв случай", каза експерта.
Според него отказ и на двата двигателя едновременно е почти невъзможен. "Малко вероятно е и двата двигателя да откажат. С един двигател може да се прелети час - час и половина, да кацне с един двигател на запасно летище", коментира той.
Христов е уверен, че най-вероятната причина за инцидента в Алпите, е внезапно разхерметизиране на кабината. "Тогава решението на командира е отклонение от маршрута в дясно или в ляво и снижение до ешелон - някъде около 3 000 и 3 400 метра с цел да осигури кислород на пътниците", отбеляза експертът.
Последната дума е тази на разследващите. Те трябва да докажат дали лошата видимост и евентуален отказ на уредите в кабината са попречили на пилотите да видят изникналата срещу тях планинска верига или има и други причини, за които дори не предполагаме.
Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във
Facebook
и
Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube
Вече може да ни гледате и в
TikTok
Намерете ни в
Google News