Жак Пезе: Проверката на фактите повишава доверието в медиите

Темите в предаването:

В предаването
Части от предаването
Всички броеве

Жак Пезе предпочита да казва "дезинформация" вместо "фалшиви новини". След американските избори през 2016-а изразът се превърна в лайтмотив в медийния свят. Но значението му е твърде многопластово, а президентът Тръмп го използва за медии и новини, които не харесва. Година по-късно в Европа се появи страхът, че дезинформацията онлайн може да промени изхода от изборите - особено преди и по време на президентските във Франция и парламентарните - в Германия.

Жак Пезе, журналист в."Либерасион" и организацията "Коректив": Основната разлика между изборите в САЩ и тези в Европа - във Франция и Германия, е тази, че преди изборите в САЩ всички мислеха, че Хилари Клинтън ще е следващият президент, но на следващата сутрин разбрахме, че всъщност е Доналд Тръмп. Никой не може да го предвиди. Докато във Франция Марин льо Пен не спечели, а в Германия Ангела Меркел победи. Така че евентуално бихме могли да кажем, че фалшивите новини са имали ефект в тези страни. Но всъщност няма как да сме сигурни, че Тръмп е бил избран заради фалшивите новини, има доста неизвестни в тази сфера.

БНТ: Можете ли да дадете пример за фалшива новина, която е повлияла на избирателите по време на предизборната кампания във Франция?

Жак Пезе, журналист в."Либерасион" и организацията "Коректив": Една от най-интересните истории беше тази - Еманюел Макрон беше обвинен, че винаги си мие ръцете, след като се ръкува с работници. Преди втория тур на изборите той беше в Северна Франция и трябваше да се среща с много работници и в тълпата една жена започна да крещи: "Подайте ми ръка, ръката ми не е мръсна." Той не можеше да разбере защо е това, откъде идва.... А истината е следната - преди година един хумористичен сайт имаше публикация, в която осмиваше Макрон като арогантен, като човек, който едва ли не се гнуси да докосва ръцете на работници, а след това във Фейсбук започнаха да споделят тази история, без дори да се споменават, че е шега. След това обществената телевизия направи документален филм за Макрон, в който показват как той действително си мие ръцете. Но ако изгледаш целия филм, става ясно, че Макрон си мие ръцете, защото малко преди това е пипал риба. И е нормално да си измие ръцете. Историята е забавна, но е показателна, защото във Франция някои хора действително повярваха, че Макрон не иска да се ръкува с работници, това е показателен пример за фалшива новина.

БНТ: Как във вестник "Либерасион" се борите с фалшивите новини?

Жак Пезе, журналист в."Либерасион" и организацията "Коректив": В "Либерасион" правим две неща - проверяваме фактите в изказванията на политиците, което е сравнително лесно, слушаме интервютата, четем изказванията им, проверяваме истинността. Докато фалшивите новини се появяват най-често в социалните мрежи и понякога е по-трудно да се проверят, защото трябва да проникнеш в тези групи, в които хората споделят информация, често извън твоя кръг познати и трябва да намериш начин да провериш информацията. За тази цел имаме достъп до определени инструменти и уебсайтове, които следят кои истории са най-популярни в момента. По време на американските избори открихме, че някои статии, споделени от блогъри в алтернативни медии, са много по-споделяни, отколкото новини от традиционни медии. Тоест опитваме се да откриваме и да следим в интернет този тип истории, интересът към които надхвърля този към новините от медиите, и които имат потенциала да се окажат фалшиви новини. Следим колко пъти се споделят, защото няма смисъл да проучваме статия, споделена 20 пъти. Но ако установим, че дадена новина има ефект, има мащаб, и за хората не става ясно дали е фалшива новина или не, тогава тя представлява интерес за нас.

БНТ: Как работят останалите организации за проверка на фактите във Франция?

Жак Пезе, журналист в."Либерасион" и организацията "Коректив": По време на предизборната кампания във Франция 30 редакции на медии се обединиха, за да работят заедно срещу фалшивите новини. Това бяха големи медии като Льо Монд, Либерасион, Агенция Франс прес, телевизии. За три месеца те публикуваха около 70 статии, което е много. Интересното е, че редакции, които по принцип са конкуренти, решиха да работят заедно в борбата с дезинформацията.

Жак Пезе работи и за германската организация "Коректив", която проверяваше фалшиви новини по време на кампанията преди вота за Бундестаг през септември. Финансирана е от дарения и членски такси. Нейното мото е "Не се страхуваме от корпорациите и властта." Предоставят резултатите от журналистическите си разследвания и проверка на фактите на различни медии в Германия.

Жак Пезе, журналист в."Либерасион" и организацията "Коректив": "Либерасион" прави проверка на фактите от 2008 г., имаме богат опит в това. Докато "Коректив" - също като много други подобни проекти в Германия, започна работа през април тази година, преди изборите в страната. "Коректив" е организация с идеална цел, която работи в защита на обществения интерес. Занимава се с разследваща журналистика, всичките ми колеги са разследващи журналисти, работят по тежки случаи, не за ежедневния поток от информация. "Коректив" е организация, която работи в защита на обществения интерес. Вярваме, че проверката на фактите е в интерес на обществото, а фалшивите новини и дезинформацията представляват опасност за демокрацията и гражданите имат правото да имат достъп до точните факти, а не до фалшива информация.

В България проверката на фактите все още е непозната територия, въпреки отделни опити в рамките на медиите това да се прави. Съветът на Жак Пезе към българските му колеги.

Жак Пезе, журналист в."Либерасион" и организацията "Коректив": Опитвайте се да проверявате фактите, защото това е жанр, заедно с разследващата журналистика, създава доверие в медиите. Обясняваме на хората кога политиците казват неща, които не са верни, казваме им кога една много популярна в социалните мрежи новина е фалшива, за да могат да вземат решения, основани на факти. Това е най-важното. Не им казваме - гласувайте за Макрон или Меркел, или за Марин льо Пен, ние им казваме - вие сте тези, които ще гласуват, вие трябва да знаете кога те не казват истината, трябва да знаете фактите и тогава да гласувате.