Асен Личев: Внос на незаконни отпадъци в България няма

В предаването
Части от предаването
Всички броеве

Спрян е вносът на незаконни отпадъци и това е едно от най-големите приноси на служебното правителство, каза в "Денят започва" министърът на околната среда и водите Асен Личев. Боклукът на Ндрагетата, италианската мафия, с код 191212 никога повече няма да влезе у нас. 

Министър Личев алармира, че 9 хиляди тона от този боклук стоят на склад на площадката на "Феникс Ресурс" в Плевен, а 280 тона се съхраняват на площадката на ТЕЦ "Бобов дол".

По отношение на отпадъците в Плевен, става дума за документна измама на служебни лица, отговорили на италианските власти, че този боклук е рециклиран, за това те не искат да си го върнат отбратно. Това ще създава проблеми на бъгларската страна, коментира министър Личев. Фирмата ще е задължена да премахне количеството смесен отпадък от площадката - или да го изнесе обратно или да го депонира някъде извън територията на страната.

По отношение на сатата "Вера Су" и екологичното състояние на местността "Яйлата" служебният министър заяви:

"Главният въпрос, който никой никога не го задава е как един кораб, 5-10 хиляди бруто тона, успя да се блъсне в отвесен български бряг? Представете си, че този кораб беше пълен с тротил и беше влезнал във Варненския залив", посочва министър Асен Личев.

По думите му страната ни е успяла да предотврати екологична катастрофа, ако самият кораб се беше разцепил на място.

"Защото там ударно щяха да се разлеят азотни съединения от порядъка на 2800 тона, които безпорно щяха да увредят местната флора и фауна, както и брега на защитената местност", допълва Личев.

При катастрофата на кораба със скалите са се образували две пробойни, откъдето много бавно са изтичали разтворени амониеви съединения в морската вода. Сега вече 75 пъти са по-ниски концентрациите, отколкото по време на разтоварването и съвсем са се приближили към нормалните стойности, увери екоминистърът.

Той допълни, че чрез морска администрация е възложил на Института по икономика екологична оценка за риска, който товарът създаваше на това място върху водната екосистемата и защитената местност.

Оценяването на този риск ще бъде предявено към корабособственика или застрахователите.

Цялото интервю вижте във видеото.