Церемонията Сема в памет на персийския поет и философ Мевляна Руми

В предаването
Части от предаването
Всички броеве

За първи път от началото на епидемията, церемонията на дервишите в памет на персийския поет и философ Мевляна Руми се извърши пред публика. Церемонията Сема е обявена от ЮНЕСКО за шедьовър на устното и нематериално наследство на света. Тя фокусира вниманието на света и върху делото на Руми, оформило различни представи в психоанализата, повлиял много философски течения, белязало творчеството на много класици.

Екип на БНТ успя да присъства на церемонията в град Коня, Турция, и се срещна с пряк потомък на Мевляна.

Наш екип успя да присъства на церемонията в град Коня, Турция и се срещна с пряк потомък на Мевляна.

Минали са 748 години от смъртта му, но неговите наследници и последователи още отбелязват този момент като сватбената нощ на Мевляна. И са пресъздали мистичното пътуване на душата му към любовта и съвършенството в изумителна церемония. Сема е обявена от ЮНЕСКО за шедьовър на устното и нематериално наследство на света.

Елсин Челеби – пряка потомка на Мевляна:  “Този ритуал, от началото до края, говори за душата.”

Митхат Йозчакъл - дервиш: “Ние храним душата си и това носи удовлетворение и щастие.”

Но за да се разбере докрай тази церемония, всеки трябва да научи историята на Мевляна Джалалудин Руми. И наследниците и последователите му са се погрижили да изградят музеи навсякъде по света.

13 век е белязан от татаро-монголските нашествия, които прогонват семейството на Руми от родния му град Балх, днес в Афганистан. Това е периодът, в който Селджукският султанат престава да съществува, тежкото положение след опустошителните инвазии поражда месиански настроения сред хората. В Анадола в този период живеят привърженици на различни религии - юдаизъм, зороастризъм, езичество, ислям. Преди да намери постоянен пристан в Коня, семейството на Мевляна 20 години се мести и живее в много градове като Мека, Дамаск, Багдат. Като учител и теолог със свое учение, около бащата Бахаедин Велед се събират много последователи от различни религии. В това разнообразие от идеи и вярвания се оформя и философията на Мевляна. Той успява да преодолее всички светогледни различия, като говори за любов, толерантност и диалог. Казва: “Източникът на всички книги е един. Всички се молим на един и същи олтар. Всички пътища водят до една и съща къща.” Хуманистичните идеи Джеалаледин Руми повлияват разбиранията и творчеството на много велики хора – от Гьоте до Морис Бежар.

Елсин Челеби – пряка потомка на Мевляна: “Синовете и внуците на Мевляна са били подготвяни поколение след поколение да продължат това знание. И те са организирали къщите на Мевляви като училища. И затова знам със сигурност, че съм 26-то поколение наследничка на Мевляна.”

Мехмед Дьонмез – историк: “Мевляна винаги говорил истината, затова и християните и евреите го обичали. И всеки казвал за него какъв добър и хубав човек е той. И затова след смъртта му всички били разстроени.”

Но смъртта за Руми и неговите ученици е моментът, в който духът се събира отново със създателя си, а Бог е най-голямата любов. И ритуалът Сема всеки път пресъздава смъртта като вечната сватба с Бог.

Митхат Йозчакъл - дервиш: “Тези дрехи се свързват със смъртта. Но тази смърт е малко по-различна от нормалната смърт - както казва пророкът Мохамед: “Умри преди твоята смърт.” Това означава – убий или контролирай своето его, убий своята животинска страна, бъди перфектен човек и ще бъдеш готов за истинската смърт. “

Дългите шапки на Дервишите също са свързани със смъртта.

Юнус Гиргич – майстор шапкар: “Шапките също носят важно послание - те символизират надгробен камък. Дервишите слагат тази шапка, за да покажат, че вече са готови да отидат в истинския живот след смъртта им. 80 процента от тези шапки в света са направени от моето семейство.”

Елсин Челеби – пряка потомка на Мевляна: “Този ритуал от началото до края говори за душата. Сцената е кръгла, защото символизира Вселената. Водещият носи червена кожа като червеното слънце на залез, когато е починал Мевляна. Барабаните, които дават ритъма, символизират порядъка на твореца.”

Митхат Йозчакъл - дервиш: “Ние събличаме черните си дрехи и това е като прераждане до духовно ниво, белите дрехи символизират чистотата.”

Елсин Челеби – пряка потомка на Мевляна: “И те започват да вървят с кръстосани ръце. Това символизира тяхната саможертва в името на създателя. И в този цикъл те целуват ръка на шейха и искат разрешение за Сема. Тогава започват да се въртят. “

Митхат Йозчакъл - дервиш: “Целта е да си по-близо до Бог, да изчистиш съзнанието си. С всяко завъртане изричаме името на Бог със сърцето си: “Аллах, Аллах, Аллах!” И така Господ се обръща към земята и казва: “Някой ме вика.”

Елсин Челеби – пряка потомка на Мевляна: “По време на Сема дясната им ръка е насочена нагоре, а лявата към земята. Това означава: Ние взимаме от нашия създател и споделяме с всички наши братя и сестри.”

Митхат Йозчакъл - дервиш: “Така Господ може да ни прати своята милост и енергия и всички да я почувстваме – то е като молитва: “О, Аллах! Да ни даде от своята милост, за да я споделим  с останалите. “

Елсин Челеби – пряка потомка на Мевляна: “След третото завъртане те са стигнали до нирвана, което означава, че са отхвърлили егото си. Четвъртото завъртане е връщането към твореца и в него вече се включва и шейха, за да покаже възможните препятствия по този път.”

Чрез Сема дервишите разказват за любовта, за смъртта и възкресението, за любовта и истината, за духовното извисяване. Това е техният начин да запазят през вековете и да предадат на поколенията посланията на техния учител. И всяка година в Коня отбелязват смъртта му като като края на едно мистично пътуване към съвършенството.

Акценти
Пишете ни
x

Сигнализирайте нередност

и/или

Разрешени формати: (jpg, jpeg, png). Максимален размер на файла (25 MB). Можете да качите максимум 5 файла.

** Тези полета не са задължителни.

captcha Натиснете върху картинката, за да смените генерирания код.
Трябва задължително да въведете кода от картинката
< Назад