Големият звяр
Къде е проблемът за обществото , ако не е само бедността...

Трагикомедия
По романа "Камилата" на Казимир Орлош
Режисьор: Йежи Щур
В ролите: Йежи Щур, Анна Димна, Доминика Беднарчик, Блажей Войчик и др.
ФИЛМ
Писан през 70-те години на ХХ век, по романа "Камилата" на Казимир Орлош, "Големият звяр" е един от първите сценарии на режисьора Кшищов Кешловски, известен с трилогията - "Три цвята: Синьо", "Три цвята: Бяло", "Три цвята: Червено".
Сценарият тогава не е заснет, но е запазен от приятелка на режисьора - Елжбета Скоти, която след смъртта му го върнала на вдовицата и четири години по-късно, през 2000, е филмиран от актьора и режисьора Йежи Щур, дългогодишен партньор на Кешловски в киното.
"Големият звяр" е метафора. Стилът е "Кафкиански". Посланието е на пластове, само с наблюдение и факти.
Сюжетът разкрива реална и символна картина за живота на индивида и на обществото, с морала и нормите на едните и другите, които бързо се сменят, дори за ден, а при нужда се задейства и смътната бюрокрация с парадоксални решения срещу личния избор, който, дори и да не вреди на никого, може да се изкара вреден...
Анализатори на "Големият звяр" търсят повода за абсурдната притча в социализма, когато е била писана, но екипът на филма, снимайки я години по-късно в съвременността, открива същите аргументи и в капитализма, и заключава, че проблемът е универсален и засяга индивида, който не се вписва в "системата", както и да се нарича тя.
Музиката във филма е оригинална от Абел Корженьовски, картината е специална от оператора Павел Еделман, с номинация "Оскар" за "Пианистът" на режисьора Роман Полански.
СЮЖЕТ
Изоставена сама на поляната след отпътуването на гастролиращ цирк, една камила обикаля из малко провинциално градче и се озовава пред оградата на семейство Савицки.
Зигмунд Савицки е банков чиновник, съпругата му Маруся е учителка. Двамата с радост прибират камилата и я отглеждат като дете - с грижа и обич, с възпитание, храна, вода и разходки.
Съгражданите любопитно наблюдават и първо се радват на гледката, приветстват атракцията, но бързо се замислят за ползите ....
И колкото повече се привързва семейството към камилата, толкова повече се обръщат реакциите срещу тях, в чудене - за какво е тази връзка? Какво ще спечели Зигмунд от това?...Той няма такъв отговор и радостта му става "голям проблем" за околните, с бързи мерки...
Започват оплаквания, Зигмунд Савицки е изключен от местния оркестър като втори кларинет, (който Камилата и без това не харесва), пред дома му се събират протести с табелки, в училище при съпругата му се отписват деца, а от местната власт искат да плащат и данък по "лиценза за кон", защото за камила такъв не е предвиден.
Така невинното и може би наивно битие на един човек, без скрита изгода и печалба, става "вредно" за общността, която започва "изолационна" война, хуморът потъва в меланхолия, защото радостта се оказва по-страшна от бедността...
Златна Романова
НАГРАДИ И НОМИНАЦИИ
Специалната награда на журито за филма на Йежи Щур и номинация "Кристален глобус" от Международния фестивал в Карлови вари (2000)
Награда "Златна лилия" от Фестивала във Висбаден - "На изток" (2001)
Награда за музика на Абел Корженьовски от Полския филмов фестивал в Гдиня, (2000)
Награда "Майстор в разказ" за Йежи Щур от Междунардния фестивал в Сиатъл;
Специалната награда на журито от Фестивала "Златен рицар" в Тамбов, Русия;
Номинация за адаптиран сценарий на Кшищов Кешловски от Фестивала на независимото кино в Масачузетс (2005)
Номинации "Орел" за филм, сценарий, оператор, продуцент, костюми, монтаж и главни роли на Йежи Щур и Анна Димна от Националните филмови награди на Полша във Варшава (2000)
Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във
Facebook
и
Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube
Вече може да ни гледате и в
TikTok
Намерете ни в
Google News