От нашите пратеници: 11-и ден блокада на границата между Сърбия и Косово

В предаването
Части от предаването
Всички броеве

Без пробив премина първият ден от преговорите между Прищина и Белград в Брюксел при посредничеството на специалния представител на ЕС за Западните Балкани Мирослав Лайчак. Сръбските блокади при Ярине и Бърняк между Косово и Сърбия остават вече 11-и ден. Силите на КФОР усилиха патрулите си в района на блокадите, за да запазят реда и мира в района.

През половин километър по протежение на три километра десетки тежкотоварни автомобили, пълни с инертен материал, правят движението тук невъзможно.

Стотици косовски сърби - с огньове, в палатки и на открито - посрещнаха 11-та нощ, противопоставяйки се на решението на Прищина да забрани движението на автомобили със сръбски регистрационни номера като реципрочен отговор на подобно сръбско решение от 2008-а за косовските номера.

Спорът отново очерта контурите на големия въпрос за отношенията Прищина-Белград и факта, че Сърбия не признава Косово за независима държава.

В Брюксел преговарящите Петър Петкович и Бесник Беслими не постигнаха договореност за отблокиране на ситуацията. Въпреки първоначалното съобщение за вариант, при който КФОР да замести Косовските специални полицейски части, а табелите да бъдат заменени със стикери от понеделник, този изход все още е непотвърден.

Три километра и десетки блокади.

Косовските сърби са непримирими: след като автомобили със сръбски номера не могат да се движат, никой няма да се движи.

"От 2000-та година насам не сме се предали и ще си останем такива. Ще останем такива", заяви Зоран Гвоздич, косовски сърбин.

Зоран Гвоздич се връща от поредния ден, прекаран на блокадите. Смята, че Прищина трябва да анулира решението си за табелите.

Зоран е бивш офицер от Югославската армия. Участвал е във войната. Сега разказва истории на по-младите.

"Ще се борим докрай. С телата си, както виждате - с барикади, с хора", заяви Владан Филипович, косовски сърбин.

Какво значи "краят"?

- Борба. Борим се вече 20 години. 22 години сме под окупация.

Сърбите имат и второ искане.

"Искаме Косовските специални полицейски сили ROSU да напуснат Косово и Метохия, да се върне нормалността, каквато беше преди. Решението за регистрационните табели е неприемливо за народа тук", заяви Владан Филипович.

На барикадите - на метри от косовските специални сили и под зоркия поглед на патрулите на KFOR - стотици сърби се готвят да посрещнат нощта.

"Нямаме проблем с албанците, с които живеем заедно. Ние имаме проблем с Европа", заяви Драган Милосавлиевич, косовски сърбин.

Защо?

- Защото това е тяхно дело. Те правят каквото Европа им каже.
По сградите и камионите се развява плакатът на Асоциацията на сръбските общини в Косово. Едно от неизпълнените условия от Брюкселското споразумение от 2013 г. Третото голямо искане на сърбите.

"Засега е мирно. Вече няколко дни е така. Надявам се и да остане мирно.

А може ли да се пресича?

- Може.

Пеш?

- Да, да, KFOR патрулира, ние сме тук на барикадата и така.

Александър е тук от самото начало на блокадите. Тук има сърби от четирите големи сръбски общини в Северно Косово: Митровица, Звечан, Лепосавич, Зубин поток. И някои от юг.

"В 21-и век основно човешко право е правото на свободно придвижване, на труд и т.н. Има много хора, които всеки ден пресичат, за да работят. Без табели не могат да се придвижват, не могат да функционират изобщо", казва Александър.

Без да се спира върху факта, че Сърбия не признава косовски регистрационни номера от 2008 г., Александър има обяснение за решението на Прищина отпреди 11 дни.

"20 години, от 1999-а, когато свърши войната, се опитват по най-различни начини да направят, така че да нямаме бъдеще тук. И това решение за табелите е поредният пример - по фин начин буквално да ни изгонят от тези области", каза Александър.

С падането на нощта нова смяна на Специалните полицейски сили от Прищина застъпва на ротация.

Дали неофициално обсъжданият план, според медии, в събота КФОР да смени полицейските сили от Прищина и да премахне тежкотоварните камиони от пътя ще стане факт, предстои да видим. Блокадите са първият по-сериозен инцидент след 2011 г.