Проф. Донка Байкова: Леки храни и достатъчно течности са задължителни през лятото

Предаване: Денят започва

В предаването
Части от предаването
Всички броеве

Режимът на хранене в топлите месеци на годината е коренно различен от този през студените месеци. Ние имаме циклично хранене, т.нар. сезонно и инстинктивно организмът на човек подбира тези храни, които са подходящи, за да се чувства комфортно, това посочи в Сутрешния блок на БНТ проф. д-р Донка Байкова, специалист по диететика и хранене.

Леките храни съответстват на физиологичната потребност на човека от калории и нутриенти, които трябва да осигурят на организма достатъчно течности, витамини, минерали, соли. При 34 градуса температура на околната среда терморегулацията се осъществява единствено чрез изпотяване, затова и храните, които подбираме са с високо водно съдържание - това е групата на растителните храни - плодовете, зеленчуците, припомни проф. Байкова и допълни, че в този сезон изключително важно е да консумираме достатъчно количество вода.

Това означава, че възрастният човек трябва да включи по 40-50 милилитра вода на кг телесно тегло. "Ако човек е физически активен, два часа преди тренировка трябва хубаво да подготви тялото си с около 700 милилитра вода, непосредствено преди тренировката - още толкова количество и по време на тренировката на всеки час по още 700 милилитра", препоръча проф. Байкова. Течностите, които приемаме, освен вода, могат да бъдат айрян с щипка сол или доматен сок, плодово-зеленчуково смути.

Проф. Байкова се спря и на оспасността от слънчеви и топлинни удари, като предупреди, че жаждата е закъснял симптом на дехидратацията. Недопустимо е да допускаме жажда. На всеки час трябва да поемаме по чаша вода. Зависи дали сме на закрито или отвън на открито - добре е помещенията да се охлаждат, като се съобразяваме да не поддържаме голяма разлика в температурата в затворено помещение и външната среда. Допустимата амплитуда е 7-8 градуса. За хората, които приемат медикаменти за лечение на хипертония, алергии, диабет и др. е добре да приемат по-големи количества течности, за да се предотврати топлинен удар.

Специалистът по диететика и хранене обясни, че при топлинния удар няма изпотяване заради дехидратацията от предишния период. В тази ситуация може да се стигне до загуба на съзнание. При слънчев удар под въздействие на излагане на светлина и топлина, първоначално има много силно изпотяване, впоследствие симптоматиката е същата като при топлинния. В случай на подобно състояние е важно охлаждане на цялото тяло, поемане на течности. За да се предпазим от това е добре да носим светли дрехи, посъветва тя и отново припомни в никакъв случай да не забравяме да приемаме достатъчно течности.

Майките да внимават много през лятото - да дават на децата си достатъчно течности на базата на плодове и зеленчуци, да ги извеждат с шапки и светли дрехи навън, като внимават да не ги излагат дълго на слънце.

Подходящи за този период на годината са постните храни, рибата, айрянът, допълни проф. Байкова.

Вижте целия разговор във видеото.