Българи със световна кинонаграда за визуални ефекти

В предаването
Части от предаването
Всички броеве

Визуалните ефекти на много от световните касовите продукции вече се правят в България. Още едно признание за български екип работил по световна кинопродукция. Става дума за филма "Моцзин: Изгубената легенда", получил китайския еквивалент на "Оскар"-ите - "Златен Кон", за визуални ефекти.

Боряна Черганова се срещна с българите взели участие в стихийните сцени от филма. Какъв е пътят до големия екран и как се правят ефектите на различни стихии вижте в "Денят започва".

"Моцзин: Изгубената легенда" е филмът получил най-високото отличие за китайската филмова индустрия - "Златен кон" за визулани ефекти. Малко хора знаят обаче, че зад този успех стои малък екип от българи, работили денонощно за визуализацията на стихиите. За да се стигне до тук, всичко започва преди малко повече от 3 години, когато двама приятели Мартин и Христо, работили в чужбина в различни компании за визуални ефекти, събират силите си и започват да работят за себе си.

"Започнахме само двамата в началото, с две малки машинки, които успяхме да си купим със събраните пари преди това", разказва Мартин Найденски.

Работели са за големи продукции като "Айрън мен 3" и "Умирай трудно 5". Избират да се върнат в България и започват да работят по собствените си мечти, а София се оказва уютно пристанище.

"Когато започвахме, имаше истории с големи студиа, които изведнъж са фалирали, са се сгромолясали и са изчезнали и ние искахме да направим нашето по-устойчиво", спомня си Христо Велев.

Малко по малко започват да работят с големи студиа в Китай. Киното там започва конкурира успешно холивудски продукции и увеличава инвестициите в киноиндустрията с огромни темпове.

"Започнахме да работим по един филм на Джон Ву, направихме няколко шота там доста успешно. След това започнахме работа по много други неща, едно от които беше най-успешният ни продукт - "Моцзин: Изгубената легенда" се казва, който печели "Златен Кон" за визуални ефекти", продължава разказа Мартин и допълва: "Това е една от 4-те големи награди за китайскоезично кино. Фестивалът се провежда в Тайван в края на годината и е най-престижната награда. Това, че спечелихме в категорията "Визуални ефекти" помага, защото това беше част от работата, която точно ние бяхме правили."

Оказва се, че да се намерят хора за работа в тази област е трудна задача и сериозен проблем.

В царството на стихиите има всяка стая, в която се работи, си има име. За какво служат обаче стаите разказва Любомир Грънчаров: "Първата стая, която искам да ви покажа се казва "Пещерата". Тя е прожекционна зала и в нея най-често имаме нашите оперативки и разглеждаме нов материал, който е предоставен от клиенти. Както можете да видите тя е тъмна през цялото време, тъй като това е нейното предназначение и затова я наричаме "Пещерата"."

Експертите по стихийните ефекти разказват как точно се постига желания резултат и признават, че зад всеки добър ефект стои много работа и сплотен екип.

"Ако сме представени като един художник, ние не рисуваме картина, ние рисуваме рамки, защото продуктът може да бъде много различен и разновиден. Например, ако някой каже, че иска водопад, ти не можеш просто да му направиш водопад, защото има десетки, стотици видове водопади, може да е малък, широк висок", обяснява Мартин.

"На практика е много високо ниво занаятчийски умения. Аз така мисля за това нещо, което е много деликатно и много сложно, за което човек трябва да има точен вид комбинация между инженерни познания,   око и любов към това, което прави, както са занаятчиите от едно време", допълва Христо.

След това всичко се събира с фотографирано изображение, за да се получи реалната картина на стихия, която виждаме на екраните в кината.

Сега младежите отново правят ефектите за нова китайска продукция с участието на Брус Уилис. Филмът обаче ще се появи на бял свят през месец май и все още се пази в тайна неговото съдържание. В тайна се пази и съдържанието на българските филми, по които работи екипът.