Евгени Диков: Човешка грешка е основната причина за произшествието при Хитрино

В предаването
Части от предаването
Всички броеве

Влаковата катастрофа в Хитрино вдигна на крака държавата в дните преди Коледа. За инцидента до момента обвиняеми са двама от машинистите, управлявали влака, но разследването продължава и Прокуратурата не изключва вероятността обвиняемите да се увеличат. С Евгени Диков, директор на Националната следствена служба и зам. главен прокурор по разследването, разговаряхме по темата в студиото на "Денят започва".

За всяко такова произшествие, дори и не с толкова тежки последици, се проверяват всички възможни версии, посочи Диков и допълни, че първата версия, по която се е работило е умишлен взрив или терористичен акт, но по нея няма нито едно доказателство и тя е напълно изключена. Другите версии, които обикновено се проверяват, това е неизправност на железния път, неизправност на подвижния жп състав и човешката грешка. Експертизите, назначени до този момент, са 35. Някои от тях са готови. Изчаква се една комплексна техническа експертиза, която очакваме да изясни дали освен високата скорост, има и друга причина за катастрофата.

На този етап като основна версия се сочи човешката грешка при управлението на подвижния жп състав, подчерта Евгени Диков. Взети са веществени доказателства от авариралите цистерни, направен е оглед на изведените в посока Русе недерайлирали цистерни. Водещият локомотив е докаран в София и подлежи на допълнителни огледи.

Директорът на Националната следствена служба заяви, че доста се спекулира с това дали е била изправна стрелката на пост 2, през която композицията е преминала. "Колегите от НСлС, които направиха непосредствен оглед на мястото на произшествието, преди да се съобщи, че районът е обгазен и да бъде евакуирано цялото население на Хитрино, иззеха скоростомерните устройства и направиха оглед на релейното табло на гарата. Установиха, че стрелка номер 1 е била заключена, ключът се е намирал в пост номер 2 и е заснет с видеозапис и фото снимки. Така че не може да има спор дали стрелката е била заключена или отключена, още повече, че част от композицията преминава по тази стрелка, което означава, че ако не е била изправна би трябвало още локомотивите и първите вагони да дерайлират."

Евгени Диков обясни, че все още експертизата не е отговорила на въпроса от какво са искрите, които се виждат при колелетата на вагоните на видеозапис, предоставен на разследващите. Той посочи, че по принцип пропиленът е газ - по-тежък от въздуха. Както установи пожаро-техническата експертиза, при досег с открит източник, какъвто е една печка на твърдо гориво в сграда, близко разположена до гарата, става възпламеняването, което довежда до трагичните резултати, каза още той.