Следотпускарски депресии

В предаването
Части от предаването
Всички броеве

Все по-често активно работещите у нас изпадат в депресия след дълга лятна отпуска, твърдят психолози. Страх от натрупаните през времето на отсъствие задачи, безпокойство, напрежение и потиснатост са първите признаци на това състояние. Колко време ни трябва, за да се върнем към нормалния ритъм на работа след почивка, вижте в следващия репортаж на Златка Далчева за "Денят започва".

Липсата на концентрация е най-често срещаният страничен ефект от завръщането на работа след отпуск. Затова специалистите препоръчват през първата седмица да щадим организма с изпълнението на по-лесни задачи.

Д-р Веселин Герев, психиатър: "Колкото и да има желание човек да се вработи, нервно и тегаво му е първата седмица, защото мисли още за отпуската, която свърши."

Психолозите съветват още да не се завръщаме от романтично пътуване директно на работното място.

Д-р Веселин Герев, психиатър: "Тази рязка смяна води до стрес, който пък води до една изнервеност, затруднено справяне с рутинните задължения, с повече грешки, което е свързано и с повече забележки от страна на началниците."

Емил Корданов от години работи на две места, заради което и не ползва голяма отпуска.

Емил Корданов: "Почивам на едното място, работя на другото и така... пет-шест години не съм ползвал сериозно отпуска."

Според специалистите в делничния ритъм по-трудно влизат онези, които са отсъствали от работа повече от две седмици. Затова им е нужно и повече време за адаптация.

Изходът за организма, за да превключи безаварийно в работен режим, са храните, които смъкват нивата на стрес, като шоколада и сладоледа, както и слънчевите лъчи, които стимулират хормонът на щастието - серотонин.