Защо българите оглавиха класацията по селфимания?

Темите в предаването:

В предаването
Части от предаването
Всички броеве

Проучването, че сме първенци по селфита и споделяне на снимки и видео в социалните мрежи е направено този май. Таргет групата на междунаросото изследване са хора на възраст между 18 и 45 години, които имат или са използвали смартфон през последните две години.

В допитването взеха участие 6023 души от 12 европейски страни от Централна и Източна Европа, както и Скандинавския регион. Идеята на проучването е била да разбере какви са основните функции, които потребителите използват на своите телефони, както и за какво възнамеряват да използват устройствата си през предстоящите летни месеци и планирани почивки.

84% от участващите в изследването българи са споделили, че това лято планират да правят селфи снимки и да ги споделят в социалните мрежи, с което заемаме първото място в класацията, изпреварвайки Румъния, Сърбия, Гърция, Унгария, Полша и четирите скандинавски страни.

Селфи модата обаче успя да вкара мнозина в болница. Такива примери за жалост не липсват и сред българските потребители.

Примерите за звездни селфита заляха новинарското пространство по света и у нас в последите две години. Видяхме дори папата да си прави такова на няколко пъти. Барак Обама, Ангела Меркел, президента Владимир Путин, българският му колега Росен Плевналиев и десетки други родни и чужди звезди.

Най-известният българин почитател на селфи стик може би е Григор Димитров, спомянате си как след победата над Виктор Троицки в София той запечата голямата радост с видео селфи на себе си и подкрепящата го публика - на живо във фейсбук страницата на София опън.

Споделянето на привидно щастие, благосъстояние или достъпа до знакови събития оказва се за нас българите е от изключително значение. Първенци сме в това да имаме достатъчно налично свободно пространство в телефоните си и дълъг живот на батерията - за да не се окажем непоготвени за селфи-снимка, на това мнение са 88% от нас при средн процент от 83 за Европа. За сравнение - животът на батерията е с много по-важно значение за смартфоните за 33 процента от българските потребители при средно 19 процента за жителите на Стария континент.

Оказва се, в демографски план мъжете преобладават над жените в използването на повечето технически функции на смартфон устройствата. С уточнението, че въпреки превеса на мъжете в намеренията за използване на селфи стикове през лятото, жените са тези, които не се притесняват да ги използват наистина, за разлика от мъжете, за които възприятие на потребителите в социалните мрежи е от изключително значение.

Според дурга интернационлна група учени селфи-модата е сериозна опасност за подрастващите, водеща до тежко зависимо поведение, към което най-податилви са децата между 11 и 17-години. Опасноста е не само за физическото но и за психическото състояние на потърпевшите.

А децата могат да бъдат предпазени от прекалено селфи увлечение най-вече от своите родители. Стига и да не са попаднали в манията. На пазара у нас вече също могат да се намерят селфи обувки например.

Думата "селфи" до толкова навлезе в живота ни, че през 2013-а Оксфорд я обяви за дума на година. През 2014-а тя влезе в официалния речник на българския език, въпреки някои предложения за използване на думата "само-снимам се". На фона на тези факти остава само внимателно, преди употреба да прочетем "листовката", но има ли такава?

Според проф. Ивайло Дичев селфито е нещо, свързано с мобилността на съвремения човек. Селфито е средство сам да създаваш образ на себе си. По негово мнение има пристрастеност, която подменя интереса към обекта с интереса към "мен". Самият човек не иска вече да бъде пасивен, той иска самият той да бъде героя.