Елисавета Белобрадова, ПП-ДБ: PISA не е оценка за образованието, а е оценка за липсите му

Video Player is loading.
Текущо време 0:00
Продължителност -:-
Заредено: 0%
Тип на потока НА ЖИВО
Оставащо време 0:00
 
1x
    • Глави
    • descriptions off, selected
    • Спряни субтитри, selected
      В предаването
      Части от предаването
      Всички броеве

      PISA е тест на Икономическата общност, която измерва определени практически умения у 15-годишните в 81 държави по света. Тя мери нещо, което нашето образование не предоставя, заяви в студиото на "Денят започва с Георги Любенов" Елисавета Белобрадова от ПП-ДБ. 

      "PISA не е оценка за образованието, а е оценка за липсите му. Защото българското образование доставя други неща. Големият проблем е, ние как преподаваме знанията на децата си и с каква цел го правим. Ние не сме поставили това изискване пред учителите - децата да могат да прилагат знанията си и нямаме никакви критерии за това, при подготовката на учителите във факултетите."

      По думите й, имаме изключително консервативна в това отношение система,  в сравнение с другите страни и допълни, че у нас образованието е станало жертва на политически борби - всеки път когато се опитват политиците да се харесат на избирателите, започват да спекулират с образованието. 

      "Трябва да има политически консенсус, тази тема да бъде оставена "на мира" от гледна точка на политически манипулации и да започнем да подкрепяме учениците, учителите и тези, които подготвят учителите, за да може образованието ни да достигне тази насоченост, децата да заобичат знанието и да го прилагат правилно."

      Според Белобрадова, няма как да изискваме от учителите нещо, за което те не са подготвени - ние не подготвяме качествено учителите си. Няма реформа, променя се нещо дребно, "на парче". Нещо положително в тази посока беше стабилизирането на доходите на учителите, подчерта тя.

      "Има млади кадри, но за да мотивирате един млад учител, трябва да го научите да разбира и да обича професията си, за да бъде свободен и силен в нея. Ако не е подготвен добре, той чувства нестабилност, независимо от дохода."

      Белобрадова обясни, че подобряване на резултатите на PISA не трябва да е самоцел, а важната цел е да се повиши функционалната грамотност на учениците, чрез промяна на учебните програми, олекотяване откъм фактология, което не значи децата да спрат да учат факти, но да се научат да боравят с тези факти, промяна на оценяването т.е. въпросите и начинът на изпитване.

      Вижте целия разговор във видеото.

      Чуйте последните новини, където и да сте!
      Последвайте ни във Facebook и Instagram
      Следете и канала на БНТ в YouTube
      Вече може да ни гледате и в TikTok
      Намерете ни в Google News

      Пишете ни
      x

      Сигнализирайте нередност

      и/или

      Разрешени формати: (jpg, jpeg, png). Максимален размер на файла (25 MB). Можете да качите максимум 5 файла.

      ** Тези полета не са задължителни.

      captcha Натиснете върху картинката, за да смените генерирания код.
      Трябва задължително да въведете кода от картинката
      < Назад