Оплетени в социалната мрежа

Предаване: Панорама, 11.02.2022

В предаването
Части от предаването
Всички броеве

В джунглата на родния интернет фейсбук е цар. Двама на всеки трима българи използват социалната мрежа. За някои това е начин на живот.

"Фейсбук" е клюкарник, най-лесно казано," казва Димитър Стефанов, творчески директор в рекламна агенция. "Фейсбук" е площадката пред блока, на която сядате да обсъждате всичко - от политика, през спорт, до хората, които минават."

"Влизаш в градския транспорт, хората скролват. Отиваш в зала “България” на концерт, всички са извадили устройва и скролват до безкрай. Учители в час понякога си позволяват. Да не говорим за учениците, разбира се. Изключително голяма популярност има в момента, в последните няколко години," добавя експертът по дигитални медии Жюстин Томс.

В глобален план "Фейсбук" загуби потребители за първи път в историята си. Над 4.3 милиона българи обаче продължават да разчитат на продукта на компанията "Мета", без да поглеждат към сериозна алтернатива като "Туитър" или други платформи. Според Томс има ясно обяснение на този феномен.

"Те са много по-абстрактни инструменти. В единия случай трябваше да се пишат до 140 символа. На повечето хора това им е трудно. До скоро в тях нямаше възможност да се споделят видеа и снимки толкова лесно, колкото във "Фейсбук". Въобще съвсем различна е логиката и механиката, която стои зад тези инструменти."

"Ние не обичаме промяната," споделя Стефанов. "Колкото и да твърдим, че искаме промяна винаги, не обичаме нещата да се променят. Това го доказва дори дреболия като това, че на няколко години "Фейсбук" си променя интерфейса и дизайна на това как изглежда всичко вътре. Хората никога не са щастливи. Винаги има негативни коментари: “Е, преди беше по-хубав.” Ние имаме една такава черта като народ да си казваме, че някога преди е било по-хубаво. Зависи вече кого питаш, кой период е това."

Според Стефанов "Фейсбук" привлича потребителите с възможността да изразяват мнението си.

"Това е социална мрежа, която насърчава ти да реагираш по някакъв начин и да кажеш какво мислиш по въпроса. А ние обичаме да казваме какво мислим по всички въпроси."

Лесният достъп до интернет в България и доброто покритие на мобилните мрежи също увеличават трафика към социалните медии. Това е лоша новина за някои работодатели.

"На Запад хората почти не могат да си помислят в работно време да си проверят фейсбука или да си видят частната пощата. Тук това се случва абсолютно повсеместно," отбелязва Томс. "Европейците скролват на ден във "Фейсбук" 60 метра. Българите го правят повече от 90 метра на ден. Скролват 90 метра на ден."

Това е почти колкото височината на Статуята на свободата в Ню Йорк.

Доминацията на "Фейсбук" обаче няма да бъде вечна. По думите на Томс вятърът на промяната се усеща сред младото поколение.

"Самите "Фейсбук" последните няколко години се усетиха, че изгубват младеждата аудитория. При децата много по-популярен е "ТикТок" например или пък "Дискорд" като канал за комуникация, отколкото "Месинджър", както е при възрастните. Така че "Фейсбук", въпреки че за момента е много, много силен, не е ясно дали ще е завинаги."

"Фейсбук" ще се бори за внимание с нова визия и нови обещания. Едно от тях е метавселената, с която Стефанов и екипът му вече експериментират.

"Общо взето те имаха две опции - или да променят това, което ще предлагат, или да умрат. И те започнаха да променят лека-полека. Изграждането на платформи в метавселената, в които хората да правят срещи, да обсъждат неща. Общо взето ще можем да правим същите неща, които правим сега във "Фейсбук". Пренасяме ги обаче в една много по-потапяща те среда."

Нито Стефанов, нито Томс вярват, че "Фейсбук" ще напусне европейския пазар. Но дори България да се събуди без любимата си виртуална мрежа, вероятно бързо ще си намери нова.

"Няма да изгубим нещо фатално," казва рекламистът Стефанов. "Желанието да споделяме съдържание, информация, клюки, новини и просто да коментираме неща. да си пишем и да се чуваме ще бъдат пренесени в други платформи. Хората имат нужда да използват тази трибуна. Дали ще е точно тази конкретно - "Фейсбук", или ще е някоя друга, няма значение за тях."

Томс съветва потребителите да не трият акаунтите си, а да преосмислят поведението си.

"В крайна сметка ние се научихме да използваме тези инструменти и за работа - немалко хора вършат бизнеса си през тези канали. По-скоро да сме изключително внимателни каква информация качваме, къде я качваме, какво коментираме и най-вече да имаме една хигиена по отношение на времето, което прекарваме на това място. Да не му отдаваме целия си ден."

Засега милиони българи остават оплетени в социалната мрежа и нямат намерение да се откъснат от нея.

Репортаж: Петър Георгиев
Оператори: Кристиан Минчев, Иван Антонов
Режисьор: Миглена Атанасова
Монтаж: Вероника Петрова

Пишете ни
x

Сигнализирайте нередност

и/или

Разрешени формати: (jpg, jpeg, png). Максимален размер на файла (25 MB). Можете да качите максимум 5 файла.

** Тези полета не са задължителни.

captcha Натиснете върху картинката, за да смените генерирания код.
Трябва задължително да въведете кода от картинката
< Назад