Защо има разлики от близо 1 000 лв. в заплащането на машинистите в столичния "Метрополитен"

В предаването
Части от предаването
Всички броеве

Работещи в "Метрополитен" излизат на протест. Федерацията на транспортните синдикати към КНСБ подкрепя недоволството на работниците и служителите, което е свързано с опасения, че сключеното на 26 февруари споразумение с кмета на София Васил Терзиев за увеличение на възнагражденията с 15% няма да се изпълни във вида, в който е подписано.

"Има сериозна диспропорция, сериозна диференциация между самите длъжности на работниците в "Метрополитен"-а. Ние предложихме да има увеличение с намаляващ процент - тоест най-ниските основни заплати да получат по-висок процент, а най-високите - по-нисък процент. Като цяло това нещо за дадената професия и за работниците в дружеството да е в рамките на договорените 15% със Столичната община", каза в "Денят започва" Иван Кирилов - председател на Федерацията на транспортните работници към КТ "Подкрепа".

По думите му работодателят приема предложението "разликите в основната заплата за дадена длъжност да се намалят", но след като вчера са постигнати принципни договорености, един от синдикатите - КНСБ,  са изразили несъгласие и днес ще протестират.

Проблемът с различните основни заплати за една и съща длъжност датира от години назад, отбеляза в студиото на "Денят започва" Ваня Григорова - общински съветник от групата на “БСП за България”.

"Когато има такива различия се прави така - или се прилагат различни проценти за различните основни заплати или номинално се дава една и съща сума. Ако искаме по-агресивно и решително да намалим разликите, това се прави с различен процент за различни нива на основните възнаграждения. Проблемът датира от години назад. Основната заплата се определя през коефициенти с различен смисъл. Най-субективният е коефициент трудово участие. От лятото на 2022 г. тези проценти отпадат, но вече имаме проблем за решаване. Председателите на синдикални организации трябва да си дават сметка, че заиграването по този начин по тези проблеми може да доведе до не много добър край", предупреди тя.

Надяваме се, че ще изгладим тези различия, но работниците очакват с 15% увеличение на всички заплати, заяви Александър Шопов - председател на Федерацията на транспортните синдикати, допълни: 

"Не е работа на синдикатите да разпределят допълнително това, което вече е договорено. Има механизъм, по който заедно с общината може да се направи така, че тези разлики да бъдат стопени, когато това е възможно. Ще търсим варианти от септември да има допълнително споразумение за увеличение на заплатите на служителите в градския транспорт на София и можем да направим тези стъпки. Сега не е подходящ момент, защото просто е обещано нещо друго."

Според Ваня Григорова тези 15% са постигнати от синдикатите, но в споразумението е записано, че разпределението на средствата ще се осъществява вътре в предприятията, след постигане на съгласие със синдикатите. 15% е увеличението на фонд "Работна заплата", а не на всеки един работник, подчерта тя.

Пишете ни
x

Сигнализирайте нередност

и/или

Разрешени формати: (jpg, jpeg, png). Максимален размер на файла (25 MB). Можете да качите максимум 5 файла.

** Тези полета не са задължителни.

captcha Натиснете върху картинката, за да смените генерирания код.
Трябва задължително да въведете кода от картинката
< Назад