Авиобаза "Безмер" чества юбилей

В предаването
Части от предаването
Всички броеве

Авиобаза "Безмер" чества 65 години от създаването ѝ и 30 години от въвеждане на въоръжение в България на самолет СУ-25. Базата отвори врати, за да посрещне всички, които през годините са допринесли за нейното съхраняване като единствената оцеляла база на ударната авиация. Още за празника разказват Диана Иванова и Румен Колев в "Денят започва".

"Железните безмерци" – така наричат вече 65 години авиаторите от база  "Безмер". Те са спечелили прозвището си със себеотрицание, устоявайки на изпитанията, на които ги подлага трансформацията на Българската армия. За юбилейната 65-та годишнина авиобазата получи най-големия подарък – през пролетта завърши модернизацията на летище "Безмер", в която са инвестирани над 60 млн. лева средства на НАТО.

"Бъдещето на авиобазата от тук нататък предстои. До тук беше, как да ви кажа, просто подготовка за бъдещето. Виждате, че базата тази година завърши модернизацията с нова писта с нови стоянки. Предстоят изпълнението на още много проекти по програмата НАТО. Така че бъдещето на базата от тук нататък предстои", казва полк. Валентин Иванов, командир на базата.

Денят на отворени врати за празника събра стотици бивши военнослужещи, повечето от тях с посребрени коси, но със съхранена любов към небето и авиацията.

"Основната тежест, най-важният момент това са хората, които се съхраниха и се съхрани авиационната техника, която и сега съществува и се използва оперативно", коментира Васил Димитров, командир на авиобазата от 1999–2007 г.

"Базата я има благодарение на много от тези хора, които са около вас, с белите коси, които направихме много. Много направихме, за да могат все още самолетите СУ-25 да работят, да летят, на тях да се приучват нови авиатори", добави Николай Ников, бивш зам.-командир на авиобаза "Безмер".

Старите командири с тъга помнят колко много се е летяло по тяхно време.

"Моето звено изпълняваше нальот колкото са целите ВВС на България в момента, аз говоря за бойните самолети. Моите лейтенанти хвърляха бомби от лупинг, от имелман, от сложни маньоври и от кабриране за ядрени боеприпаси, лейтенантчета, млади лейтенанти, ама те летяха всеки ден", разказва Милан Христов, командир на базата през 1973-1978 г.

Най-младият летец в базата е завършил военно училище едва преди месец, но вече се надява скоро да започне да се обучава на щурмовия самолет СУ-25.

"В момента ще започваме курс за втора кабина на СУ-25. Когато го завършим, ще ни качат в най-скоро време, тъй като преди може би около месец завършихме военното училище и все още изучаваме документи на самолета", казва лейтенант Александър Варимезов.

Най-голямата атракция за малките посетители в базата е да влязат в пилотската кабина и да се докоснат до големия самолет.

Авиобаза "Безмер" отбеляза и 30 години от въвеждането на въоръжение на СУ-25, наричан "летящия танк". Неговата цел е да унищожава земни и надводни цели и да помага на сухопътните и военноморските сили. Пилотите на СУ–25 са оптимисти, че ресурсът му може да бъде удължен с десетки години.

"След като МИГ-21 може да лети 50 години и да се експлоатира в България, СУ-то има още 20 години, за да стигне тази възраст. Така че техниката е доказала своите възможности и ние доказваме нашите ежедневно", подчертава майор Радостин Люцканчев.

С невероятно авиошоу пилотите на СУ–25 демонстрираха възможностите на самолета  и изпълниха сложни фигури от висшия пилотаж.

Пишете ни
x

Сигнализирайте нередност

и/или

Разрешени формати: (jpg, jpeg, png). Максимален размер на файла (25 MB). Можете да качите максимум 5 файла.

** Тези полета не са задължителни.

captcha Натиснете върху картинката, за да смените генерирания код.
Трябва задължително да въведете кода от картинката
< Назад