Ще избегнем ли нова снежна блокада? Говори инж. Георги Златев

В предаването
Части от предаването
Всички броеве

Във връзка с очакваните застудявания разговаря ме с инж. Георги Златев от агенция "Пътна инфраструктура".

Според инж. Георги Златев системата за поддържка на пътищата функцционира нормално, когато обстановката е нормална, но когато започне екстремна ситуация, системата се пренастройва така, че да се поддържат магистралите, първокласните и второкласните пътища. Това означава, че ако е необходимо допълнителна техника за тези пътища или техни участъци, техника от по-ниско класните пътища се пренасочва към тях. През зимата е нормално да има сняг: нормата за това е - за автомагистралите - до 3 см, а за първокласинте и второкласните пътища - 5 см. При 7 см сняг, ако не се движите със зимни гуми и с разумна скорост, това може да доведе до загуба на упрваление на автомобила и да попаднете в критична ситуация. И обратно, ако изчакате първите минути, когато има интензивен снеговалеж и няма видимост, за да излязат снегорините, тогава пътуването ми ще бъде по-спокойно. Както на всяка друга система, така и на тази за поддържка на пътищата й е небоходимо време, за да заработи ефективно. Затова инж. Златев съветва в такива случаи шофьорите, по възможност, да изчакат няколко часа.

Експертът по пътищата каза също, че като използва предварителните метеорологични прогнози, агенцията започва обработката на пътищата с химични вещества няколко часа преди да е започнал снеговалежът. Освен това той се похвали, че е направено всичко възможно за всяка област в страната да са налични поне два-три роторни снегорина, които рработтят с 5-10 км/час и са изключително скъпи и като първоначална инвестиция и като поддръжка. Но важно е, по думите на Златев да не се допускат пътно-транспортни произшествия, защото спирането на работата в един участък води до необходимостта от включването на роторните снегорини, а те работят бавно и създават струпвания на автомобили.

Що се отнася до очакваните студове, при които отрицателни ще бъдат и дневните температури, експертът предупреди фирмите с ангажимент да поддържат пътищата, да отстраняват снежната покривка максимално бързо, след което настилките да се обработват с химически вещества. Тук Златев обясни, че при температури под минус 10 градуса, солта вече губи своята ефективност и е нужно да се използва калциев хлорид или калиев хлорид, които действат срещу заледяването при студ до минус 20 градуса. Въпреки усилията за поддръжка на пътищата, има усойни участъци, или такива с неочаквани навявания, за които трябва да се внимава. Всеки водач трябва да се съобразява с конкретната обстановка, да не надценява своите възможности, предупреди инж. Златев.