Икономика на образованието

В предаването
Части от предаването
Всички броеве

Гости в студиото на „Денят започва“ бяха Снежана Дукова от ГЕРБ и Стоян Мирчев от „БСП лява България“ в търсене на формула за реформа, която да подготвя отличниците в живота.

Според Дукова връзката между качеството на образованието и брутния вътрешен продукт е право пропорционална. „Говорим за това, че образованието е онази секторна политика, която е на пирамидата на всички останали и интегративната политика, която то дава, и качеството като продукт, което трябва да произведе, влияе на всички сектори в България, на всички секторни политики. В тази връзка колкото по-добро, колкото по-качествено, разбира се, толкова по-добре и внедрявайки знания в икономиката, имаме реален разстеж на вътрешния брутен продукт, което е симбиоза, защото то е обратно пропорционално пък възращаемост по посока на образованието, така че наистина много близка връзка“, каза тя.

Мирчев каза, че не парите спъват развитието на образованието, а Закона за народната просвета от 91-ва година. „Той претърпя редица, десетки поправки и може би не беше изчистено всичко и поради тази причина се наложи да се създаде нов закон за предучилищнто и училищното образование, по принцип обществото чакаше новия закон. Проблемът е в закона, който ние получихме през Народното събрание“, каза Мирчев.

„Наистина икономиката е в пряка връзка с образованието, процесът е двустранен, тъй като без нужните обучени на достатъчно високо ниво кадри на можем да градим модерна икономика, и обратното няма как да имаме икомика без кадри. Така че нещата са свързани, но както и в самия дебат по новия закон за предучилищното и училищното образование, тъй като все пак законът вкарва рамката какви деца, с какви компетенции, с какви знания, с какво възпитание ще имаме утре“, продължи Мирчев.

„България има нужда от ново, качествено образование. Времето смени своите информационни кодове. Проблемът е ментален, а не фактически. Българското училище е изправено пред много сериозни предизвикателства – те са и от регионален, и от глобален характер. Ако трябва да продължа, трябва да ви кажа, че този закон отговаря на всички потребности към момента на времето. Той е базисен закон, който определя структурата на това образование“, категорична е Дукова.

Мирчев каза, че в закона са вкарани европейски практики, които отдавна са отречени. Като проблем той посочи и финансирането на частните училища. „В Европа има практики да се финансират частните институции в образованието, но примерно преподавателите от държавния сектор взимат същите заплати като тези в частния“, обясни Мирчев.

Пишете ни
x

Сигнализирайте нередност

и/или

Разрешени формати: (jpg, jpeg, png). Максимален размер на файла (25 MB). Можете да качите максимум 5 файла.

** Тези полета не са задължителни.

captcha Натиснете върху картинката, за да смените генерирания код.
Трябва задължително да въведете кода от картинката
< Назад