Пловдивчанин с уникална колекция от влакчета

В предаването
Части от предаването
Всички броеве

Николай Анев от Пловдив е собственик на удивителна колекция от локомотиви и вагони. Мъжът събира в продължение на 30 години миниатюрните машини, за да създаде своя град – мечта. Първоначалната му идея била да направи макет на пловдивската железопътна гара, но впоследствие проектът се разраства. Днес градът на Анев се разпростира на площ от 40 квадратни метра.

"Един малък град със собствен дух, навсякъде заобиколен с влакове. Има човечета, къщички, като всеки един град в България и цял свят",  казва той.

Нестандартното хоби завладяло Николай Анев още в ученическа възраст, когато получил любопитен подарък от родителите си.

"Родителите ми купиха локомотив, няколко вагона, малко релси, с годините се задълбочиха нещата, започнаха да се получават първо, второ ниво, втори, трети макет. Аз съм роден на гара Филипово и съм живял в жепейските къщи. Кръстникът ми беше локомотивен машинист, дядо ми беше кантонер, свързан съм от дете с жп-то", разказва Николай Анев.

Събраните макети са умалени версии на вагоните и локомотивите в мащаб 1:120. Всички са копия на машини, които се движат по релсите на Европа.

"Всичко, което виждате тука, е купено от Германия. В тази държава всичко това е превърнато в култ. Имат във всеки град по един магазин, в който продават такива влакове. И горе долу във всяка немска къща има по един мъничък макет", пояснява Николай Анев.

Той започнал да изгражда своя град преди година. В момента релсовият път достига 200 метра.

"Тази конфигурация, която виждате, е започната края на август, началото на септември миналата година, като са използвани средните две части от предишния макет, свързвайки ги помежду си и всичко останало е пристроено допълнително вече. До тук са пет процента, които пет процента са много малко, това е само грубата част, за другите 95 процента според мен са необходими 3-4 години", коментира Николай Анев.

Любителят на железопътния моделизъм е притеснен за състоянието на българските железници. Според него трябва да се търсят алтернативни методи за привличане на средства, които да обновят локомотивния парк.

"БДЖ имат уникални локомотиви, говорим за парни и дизелови, които са захвърлени някъде и ръждясват и вместо да се извадят, ремонтират и правят туристически разходки, където в Германия особено, Швейцария и Австрия, въпросната тяхна железница изкарва много добри пари, които се връщат обратно и се влагат в подвижния състав за нормалните хора", казва Николай Анев.

Следващата мечта на колекционера е да открие Музей на железопътния моделизъм в Пловдив.