Втора реплика на самолета "Албатрос"

В предаването
Части от предаването
Всички броеве

Има идея отново да бъде възстановен легендарният самолет „Албатрос”, участвал в първите бойни полети на родната авиация през Балканската война. Това съобщи конструкторът Леко Гергински, организатор и част от групата „Летящи легенди - България”. Вижте повече по темата в репортажа на Златин Бояджиев и оператора Стоян Станчев за "Денят започва".

Проектът за създаването на втора реплика на самолета е необходим, тъй като преди година в Музея на авиацията в Пловдив изгоря първият аероплан, изграден от Леко Гергински. Инцидентът унищожи пет самолета, уникални не само за България но и в световен мащаб. Сред тях два оригинални – българския ЛАЗ-7 и руският Поликарпов, известен като По – 2. Оригиналните самолети са били единствени бройки за България. Другите три експоната са реплики на самолетите Албатрос, Дар-1 и Капрони. Сега Гергински е решил да възстанови не само Албатрос, но и други ценни за родната авиационна история модели:

Леко Гергински: "Общо подготвена документация работна имаме за над 60 самолета като по-голяма част е свързана с българската история. Всички самолети са ценни и са свързани исторически с някакви събития, имам предвид от унищожените самолети, защото нямаме запазен - всичко унищожаваме. Пожарът е последно. Това са рязани, трошени, хвърляни, мачкани - тотално безхаберие на държавата, та до ден днешен."

При създаването на първия Албатрос, реплика на оригинала, изработен в Германия, са се включили над 200 души със собствени средства и труд, спомня си Гергински. Българската национална телевизия показа в предаването "БНТ Такси" още през 2008 година униката. Тогава е било регистрирано сдружение с нестопанска цел, което след като е изпълнило задачата, построяването на самолета се е саморазпуснало. Сега ще се наложи отново да се прави сдружение и да се търси база, където да бъдат изграждани

летателните средства:

Леко Гергински: "Всичко зависи от финансирането. Самолети се правят с пари, другото е лесно. Специалисти има, златни ръце. Не е проблем построяването, проблемът е финансирането. Има някакви предварителни разговори, засега само разговори - няколко варианта за финансиране."

Идеята на конструктора е да бъдат създавани самолети – реплики, които да могат да се използват по предназначение, да летят. Той не иска да вижда изградените вече копия на оригиналите само в хангара, приземени завинаги:

Леко Гергински: "Уникалността се състои в това, че самолетите, които правим - идеята е да са летящи. Има запазени по музеите статични самолети, оригинални - изгнили, консервирани. Има реплики разни, статични, но летящите самолети от тия времена са много малко."

Запазването на историческата памет за постиженията на родната авиация трябва да стане държавна политика, смята Леко Гергински и дава примери какво се прави по света и какво у нас.

Леко Гергински: "В целия свят държавата стои зад музеите зад хора като мен. Държавата стои зад историята си. Американци извадиха от океана два хидроплана Арадо - същият в музея, който е в Пловдив, от дъното на океана. Лежали са там колко години, наляха се едни огромни пари, реставрираха ги летят, а нашият се скапва там отвънка. Пребоядисват го през две-три години и това било реставрация, ами не е реставрация."

Конструкторът желае да види родните тренировъчни летища, пълни с хора и техника, както и силна бойна авиация, която да отговаря на традициите на военновъздушните сили през годините.

Леко Гергински: "Като почнете от Балканската война - мисля, че 24 самолета сме имали по това време, във великите американски щати са имали 4 - не може да става сравнение. Говоря за самолети на въоръжение в армията. Първата световна война - също уникални самолети, които не са запазени по света... Втората световна война - най-добрият изтребител в света по това време Месершмит - 74 броя сме имали в България, различни модификации."

Той се надява и у нас скоро да има авиопаради на стари самолети, които да пресъздават духа на времето, но и да носят средства за възстановяване на машините.

Леко Гергински: "15 минути, 12-та година, с войската, с магаретата... Ако искате старият самолет - дамаджаните с бензина, защото тогава е нямало бидони..."

Ако бъдат построени репликите, Гергински не е сигурен дали отново ще бъдат дарени на музей в страната, не само заради изгорелите самолети, които той е създал, но и заради закона, който оставя летателните средства приземени.

Леко Гергински: "Някакъв абсурд също - може да влезе в музея единствено като дарение, той не може да го откупи, а влезе ли там - не може по никакъв начин да излезе. За полети забрави. Летящ самолет влиза в хангара на музея и не излиза повече."

Леко Гергински е убеден, че българите можем да покажем и разкажем на чуждестранните специалисти в авиацията, на туристите в България много неща, в които родните авиатори са били първи, но това става с много труд и години работа, както и финансиране от държавата.