Диана Ковачева: Вдигането на цените идва на фона на много сериозно подпомагане от страна на държавата на мобилните оператори

В предаването
Части от предаването
Всички броеве

И трите мобилни оператора дават заявка, че ще увеличат цените едновременно и с почти един и същи процент. Фактът, че те индексират услугите си почти еднакво означава, че КЗК трябва да се самосезира и да направи проверка за съгласувани практики, каза в "Денят започва с Георги Любенов" националният омбудсман проф. Диана Ковачева.

"Това е едната страна на нещата. Това, което притеснява е, че индексирането, което се случва, на практика идва на фона на едно много сериозно подпомагане от страна на държавата на мобилните оператори", припомни омбудсманът и поясни, че има една тарифа, която предстои да бъде приета, с която се намаляват с 40% таксите на мобилните оператори към държавата - за иновации, инвестиции, модерни мрежи и т.н.

"Не е справедливо да се вдигат цените. Още повече, че и миналата, и тази година мобилните оператори са подпомагани за тока", подчерта Диана Ковачева и беше категорична, че за нея възмутителното е бездействието на контролните, регулаторни органи.

Тя заяви, че два пъти е сезирала КЗП, защото когато договорът е предварително изготвен и клаузата е вътре, не може да бъде предоговарян, единственото, което може да бъде предоговаряно е мобилният план.

На практика се получава, че мобилните оператори получват държавна помощ, а от друга увеличават таксите и печалбите, т.е. ножицата на печалбата се разширява.

"Те са на печалба, не продават продукцията си под себестойността им, т. е. въпросът е защо се вдигат цените и това е абсолютно несправедливо", каза Ковачева.

Много хора се жалват и от сметките за топлинна енергия, че са много по-високи, много по-високи от 30% спрямо миналата година, а цената, която "Булгаргаз" обяви, не е 30%.

"Проблемът е това увеличение, което хората усещат по джоба си, е свързано с факта, че още на 1 юли миналата година беше увеличена цената на топлинната енергия с 40% средно за страната и така това намаляване на ДДС на 9% фактически хората не могат да го усетят, защото увеличението е драстично", поясни омбудсманът. И подпомагането на хора е спъвано от липсата на определение какво е енергийна бедност, не се знае колко са хората.

Има регламент от 1 декември 2022 г. за подпомагане на крайните потребители, които са потребители на енергия, т. е. пряко финансово подпомагане и той е трябва да се приложи от правителството, заяви Ковачева. "Този регламент дава възможност всяка държава да прецени по какъв механизъм да бъдат разпределени тези пари, за да достигнат крайните потребители, но този механизъм все още не е изработен", каза тя.

Какво коментира националният омбудсман за цените на билетите и картите за градския транспорт на София вижте във видеото.

 

Пишете ни
x

Сигнализирайте нередност

и/или

Разрешени формати: (jpg, jpeg, png). Максимален размер на файла (25 MB). Можете да качите максимум 5 файла.

** Тези полета не са задължителни.

captcha Натиснете върху картинката, за да смените генерирания код.
Трябва задължително да въведете кода от картинката
< Назад