МиГ в следствието

В предаването
Части от предаването
Всички броеве

Обвинения срещу втори министър в рамките на три дни. Министърът на отбраната в оставка Николай Ненчев беше обвинен за длъжностно престъпление за това, че не е привел в изпълнение два договора с руската корпорация МиГ за ремонт на четири български двигателя на МиГ-29. Вместо да изпълни спогодбите, Ненчев е започнал преговори с Полша. Според държавното обвинение той е поръчал на заместничката си Десислава Йосифова да прибере договорите в служебната каса и в резултат не е осигурил авиационната безопасност на летците и самолетите, с което, според държавното обвинение, е нанесъл сериозна щета. С Атанас Зафиров, депутат от "БСП лява България", и Петър Славов, депутат от гражданска квота на Реформаторския блок, разговаряхме по темата в студиото на "Денят започва".

Атанас Зафиров изрази надежда, че в крайна сметка ще се стигне до истината и ще бъде понесена отговорност, тъй като състоянието на нашата бойна авиация в момента е трагично. Той подчерта, че фактологията е следната - има повдигнато обвинение и министър Ненчев дължи обяснение защо е скрил двата договора и защо ги е извадил на 9 септември - датата, на която изтича договорът с РСК-МиГ.

По думите на Петър Славов е добре да знаем дали г-н Зафиров е чел постановлението за привличане на г-н Ненчев като обвиняем или коментира публикациите в медиите. "Аз го прочетох и там пише наистина странни неща. Там пише, че с цел да увреди интересите на руската компания, министър Ненчев бил наредил два договора да бъдат укрити." Според него обаче става дума за проектодоговори, които са подписани от руска страна, но не са парафирани от българска, докато се изяснят обстоятелствата по тях. Петър Славов беше категоричен, че срещу министър Ненчев няма повдигнато обвинение, има постановление за привличане на лице като обвиняем. Ако Прокуратурата прецени, че е събрала достатъчно доказателства, тогава ще повдигне обвинение и ще го внесе в съда.

Атанас Зафиров заяви, че не е виждал договорите с РСК-МиГ, но знае за съществуването им. Според него вследствие на скриването на тези договори се е понижила боеспособността на българската авиация, падане на нивото, нальотът е паднал до 33 часа.

Петър Славов прочете справка от ВВС, според която през 2013 има 9 боеспособни изтребителя, през 2014 те са 8, 2015 пак са 8, 2016 стават 9. "Къде го виждате този спад, освен в управлението на Орешарски? Или може би да ви върна в 2005 г., когато са били 6 и да ви питам защо тогава никой не е обвинен за спад на нальота и всички неща, които ни разказвате. Справката точно показва, предвид договора с Полша, извършените ремонти, двигателите вече са тук - отремонтираните, купуват се още нови двигатели, че способността на авиацията е налице и че това са спекулации, които може би предизборно ги тиражирахте от БСП."

Вижте разговора във видеото.