За или против шофирането от възрастни хора

В предаването
Части от предаването
Всички броеве

Катастрофа, предизвикана от 80-годишен шофьор във великотърновско, стана причина десетки водачи и специалисти да поставят въпроса трябва ли да бъде въведена горна възрастова граница за шофиране. Адекватни ли са шофьорите в третата възраст и докога водачите могат да бъдат зад волана, провери за "Денят започва" Зорница Илиева.

Според статистиката през последните години във Великотърновска област броят на пътните инциденти с участието на шофьори над 65-годишна възраст се е увеличил.

"По-голямата част и от пострадалите пешеходци са на възраст над 65 години и пътно-транспортните произшествия, причинени от възрастни шофьори, също се увеличават. Действително възрастните шофьори са доста уязвими. Намаляват възможностите за реакция, намаляване на слуха, на зрението и затова и всички ние следва да бъдем по-внимателни към тях", коментира адвокат Лили Матева.

Само преди няколко дни 80-годишен мъж внезапно навлезе в насрещното платно за движение и се удари челно в товарен автомобил. За щастие жертви и сериозно пострадали няма, но инцидентът е причина за дискусия. Доста от водачите са категорични, че управлението на автомобил изисква бързи рефлекси и реакции.

"Трябва да има определена възраст поне до 50, до 60 години максимум. След 60 години рефлексите са забавени, зрението също е отслабнало", сподели жена.

"Човек, когато стане възрастен, вече не може да реагира, няма я тая реакция, която трябва да извършва. Той създава опасност за всички водачи по пътищата и на пешеходците, които ходят", коментира възрастен мъж.

"Остарява човек, не може да кара колата, също аз да карам кола няма да мога", добави друг.

Има и такива, които смятат, че възрастта не е определящ фактор за адекватността на водача и често пияните, нервни и говорещи по телефон водачи, които предизвикват жестоки катастрофи, не са от трета възраст.

"Няма значение, може да си на 60 години, на 65, зависи от шофьора как се чувства, дали може да кара, дали не може", коментира мъж.

"Аз например съм 80-годишен, а си карам и мотора, така че проблеми нямам! Съвсем спокойно си ходя за риба с него, ходя си тук-таме по магазини. От Лясковец съм и си ходя до Горна Оряховица на пазар", заяви друг.

В България няма въведена горна възрастова граница за шофиране или специални правила за водачите и пешеходците над 65-годишна възраст. Според специалистите подобен закон би се приел като дискриминация по възрастов или здравен признак.

"В много от европейските държави съществуват специални изисквания по отношение подновяване на свидетелствата за управление на моторни превозни средства, необходими са специални медицински прегледи. В България, за съжаление, няма подобни разпоредби", коментира адвокат Матева.

Притеснителна е и статистиката на загиналите пешеходци на пътя. Според данни на КАТ над 60% от жертвите са възрастни хора.