"Витоша експрес" - влакът на Тодор Живков

В предаването
Части от предаването
Всички броеве

След като ви разказахме историята на царския влак "Корона експрес", в "Денят започва" репортерът Благой Цицелков ни връща в 70-те години на миналия век, за да разгледаме влака на Тодор Живков.

Това е столичният ремиз - построен от Цар Борис III. В него се пази не само неговият влак, но и този на Тодор Живков. Ремиз е френска дума и означава гараж за специални вагони.

В столичният ремиз се преплитат исторически личности и събития още от началото на миналият век. Няколко десетилетия правителството на Тодор Живков използва за пътуванията си композицията "Корона експрес" - поръчан от любителя на железопътният транспорт Цар Борис III.

През 1975 година произведеният в Германия влак излиза в "пенсия" и на него в място от ГДР идва у нас "Витоша експрес".

"Основно през зимния период се ползваше композицията, когато метеорологичните условия не бяха благоприятни за полети. Пътувахме с правителствени делегации, както вътре в страната, така и извън. Полша, Румъния, Германия, Съветския съюз, Чехия - навсякъде където беше необходимо да има наша делегация", разказва Юри Пейчев от Специализирани пътнически превози - БДЖ.

Освен, че е пътувал в съветския блок, във влакът на властта са били посрещани и скъпи гости. В едно от първите пътувания на композицията железничарите возили до Хисаря севернокорейския вожд Ким Ир Сен. Освен него и либийският лидер Муамар Кадафи. Понякога се налагало да качват от Русе към морето Леонид Брежнев, който идвал от СССР със своя композиция, спомнят си дългогодишни служители на Железницата.

"Вагонът, в който се намираме в момента, е един от салон-вагоните на композицията "Витоша експерс", отбеляза Пейчев.

В такъв специален салон за заседания Тодор Живков и най-важните хора в държавата са взимали решения по време на път за това какво да се случва в Народната Република.

"Разполагаме с десет вагона, пет салон-вагона, един вагон-ресторант, един машинен вагон, един вагон-кухня, вагон-фургон", изрежда Пейчев. "Основно тук става веселата част - във вагон-ресторанта на композицията "Витоша експрес". Вагонът разполага с 36 места, масите могат да се конфигурират по всякакъв начин", продължава той.

Често вагоните от Царския влак и този на Тодор Живков се обединяват и пътуват заедно с парен локомотив в организираните атракционни пътувания на БДЖ.

"От март месец до октомври е сезонът за туристически пътувания, основно по неелектрифицираните участъци, за да може да е по-автентично пътуването. И да се правят фото сесии, снимки. Също така се пътува и с теснолинейката "Септември-Добринище" - там има също парна машина с три вагона и обикновено се комбинират двете композиции", спомня се Юри Пейчев.

"И там е голям интересът, тъй като природата е много красива и позволява много интересни снимки да се направят. Според мен има бъдеще тази железница и този вид пътувания", казва инж. Христо Йорданов - директор "Маркетинг и продажби" - Пътнически превози към БДЖ.

"Всеки от нас е любител на ретро желецниците. Основно старите вагони са ни хоби, основно това ни е привлякло да работим тук", споделя Юри Пейчев.

Днешният държавен глава си няма собствен влак, но пък си има самолет.