Историята на царския влак

В предаването
Части от предаването
Всички броеве

Един влак, намиращ се в момента в София, събира и преплита български исторически личности и събития от последните десетилетия. Свързан е по един или друг начин със съдбите на царската фамилия, Георги Димитров и Тодор Живков.

Преди 80 години в един зимен ден цар Борис ІІІ не само открива ж.п. линията Пловдив - Панагюрище. Той самият е машинист на композицията дотам. Няколко години по-късно Царят се сдобива и със собствен влак.

"Цар Борис Трети е имал правоспособност на машинист и лично е карал влака си. Той е поръчвал всичко най-добро, което е в техническо отношение за тези години, но освен това той е помогнал за развитието на

цялата железопътна мрежа в България. Вагонът е произведен през 1938 година в Германия", разказва Юри Пейчев.

"Корона експрес" има вагон-ресторант, стандартни купета и три апартамента за членовете на царското семейството - за цар Борис Трети, царица Йоана и принц Кирил. Във всеки един от тях има дневна стая, спални кабини и баня. Днес в тях се организират сватби и различни атракционни пътувания.

Всичко във влака "Корона експрес" е запазено в автентичен вид - в това число и леглото на цар Борис Трети, както и неговата лична възглавница.

Парният локомотив от влака на Цар Борис III тежи 180 тона и с едно зареждане може да измине над 200 км. Машината е използвана и за траурната влакова процесия на починалия през 1943 г. български цар.

На вратите на царския влак "Корона експрес" все още си личи къде е стоял гербът на държавата ни. Но народната власт го премахва и днес от него има само следи.

"Знае се, че с тази композиция цар Симеон и майка му са напуснали страната след абдикацията. След това с тази композиция е докаран Георги Димитров от Съветския съюз, а по-късно се е ползвал като правителствен влак. До 1975 година, когато се появява нов правителствен влак, влакът на Царя се ползва и Тодор Живков", разказва Юри Пейчев. "Като курсант във Висшето транспортно училище, бяхме на посещение тук и много ме впечатли тази композиция специално. Именно това ми повлия и след две години кандидатствах и постъпих тук на работа", допълва той.

Запазването на тази част от историята на България се поддържа от Юри Пейчев и колегите му с много любов. И съзнанието, че запазват късче от историята за бъдещите поколения.

Автор: Благой Цицелков