Как трябва да се работи с деца с аутизъм?

В предаването
Части от предаването
Всички броеве

След като родителите на 13-годишно момиче с аутизъм изразиха подозрения, че дъщеря им е станала жертва на насилие в училище, въпросът за това как трябва да се работи с тези деца и каква е действителната практика у нас остава отворен. Милена Кирова посети център за работа с деца аутисти.

Децата с аутизъм са различни, затова и с тях трябва да се работи по различен начин.

"Разбира се има сходни групи особености. Ние все пак ги групираме по нещо, но със всяко дете трябва да се работи според неговите дефицити и според това в каква посока трябва да му се помогне", споделя Мина Енева- Ламбовски - майка на дете с аутизъм и основател на дневен център за работа с деца с аутизъм.

Мина знае как да помага, научила е всичко за аутизма заради сина си. Прочела е много, видяла е и практиката в чужбина и е установила, че на Запад си имат всичко. У нас не било така.

"Ние нямаме сертифицирани кадри по нито една сериозна програма за работа с деца с аутизъм. Така че ние нямаме нищо. Но докато специалистите у нас не разберат, че трябва да инвестират в собственото си образование и в собствената си подготовка и

докато това не стане ясно, че нищо не е въпрос на оборудване, нищо не е въпрос на хубава сграда, а е въпрос на това какво правиш с това оборудване и как използваш това оборудване и тази сграда, нещата няма да се променят", убедена е Мина Енева - Ламбовски.

Мина има наблюдения и върху специализираните училища у нас. Практикувала е там. Казва, че все пак е важно да ги има.

"Защото има много тежки деца, които няма къде да бъдат приети, няма къде другаде да отидат, но също така смятам, че специалните училища трябва да бъдат коренно променени, да имат доста по-голяма трудова заетост, тоест да има много повече персонал в тях и персоналът да е много по-добре обучен", казва Мина Енева - Ламбовски.

Непрекъснатото текучество спирало ръководствата на подобни учебни заведения да инвестират в образование и квалификация на служителите си. Мина разчита точно на висококвалифициран персонал в нейния център. Всеки експерт работи само с едно

дете. Заедно правят упражнения, рисуват, моделират. Така постепенно се усвояват базови умения.

"Както виждате, тук имаме само копчета и нищо друго. При другите рамки ще видите само цип, ще видите тик-так копчета и имат определена подредба и определен период, в който децата започват да учат нещата. Това са им базисни умения. Примерно тази рамка е на пръв поглед да откопчаят и да закопчаят копчета, но същевременно като се загледате - фина моторика, прецизност на действията, които се извършват, подобряване на търпението, концентрацията, подготовка за други неща, защото когато детето овладее това движение, след това много по-лесно в зависимост дали е левичар или десняк хваща химикалка", обяснява Александър Радонов- психолог.

По случая с Ана-Мария Мина не иска да съди никого.

"Надявам се като майка на дете с аутизъм нищо да не е станало, но тези деца включват и фантазни елементи, включват и вербални фиксации. При самото запитване от родителите те могат да бъдат сугестирани, тоест не да лъжат, но да кажат нещо, което от самия въпрос е подсказано на детето, а пък то да не се е случило точно по този начин. Съответно може и да се е случило - нали никой не искам да оправдавам и никой не искам да обвинявам", споделя Мина Енева- Ламбовски.

От случая с момичето от четвърто помощно училище Мина си е извадила един основен извод - институциите не работят достатъчно добре заедно. Очаква промяната да започне от там.