Вредата от нездравословното хранене върху хората вече превишава тази от цигарите. За това предупреждават от Европейската комисия. Темата за здравословното хранене е водеща за тазгодишния Световен ден на потребителите. По този повод в НДК предаването "Потребителската кошница" и кампанията "Купувам българско" на новините на БНТ 2 срещнаха потребителите с екперти, за да зададат въпросите си. Това става в рамките на националото изложението "Доверете се на българското" в НДК.
Първият човек, когото срещнахме е Янко Стоичков, който е дошъл на изложението "Доверете се на българското", за да добави още производители в списъка, по който пазарува. Според него, качествените български млечни продукти могат да бъдат намерени в малки мандри, а не в големите вериги магазини. Затова той зарежда хладилника си със сирене и кашкавал от млекарница в Родопите.
"Гледам дали има консерванти. Извадил съм един списък за вредни, по-вредни и най-вредни. И като видя някое, дотук. Просто не го купувам", разказва той.
Какво пише на етикетите и качествени ли са българските продукти бяха най-често задаваните въпроси към експертите.
"Има Е номера, които са напълно безвредни и такива, които могат да причиняват рискове за здравето. Не трябва да поставяме всички тези Е номера под общ знаменател, а просто трябва всеки един от нас да научи десетте или 15-те, които са най-вредни. Да ги запомни и да ги избягва", съветва експертът Богомил Николов.
Според специалистите, за да са конкурентоспособни българските производители, трябва да обърнат внимание на качеството и вида на предлаганата от тях стока.
"Моят любим пример е с кварталния магазин и картофите. Там винаги има картофи от няколко държави. Обаче аз познавам българските, защото само те не са измити", коментира Богомил Николов.
На въпроса какво не достига на българските производители, заместник-председателят на Българската търговско-промишлена палата Георги Стоев каза: "Възможностите за иновации, за технологично обновяване са едни от основните показатели, които трябва да бъдат отчетени от малкия и средния бизнес за бъдещите производства и естествено пазарните проучвания."
Един потребител днес даде идеята да се направи търговски център, в който всички български производители да продават на едно място.