„Пловдив джаз фест” започна с почит към титаните на музиката на ХХ век

Първата вечер от Пловдив джаз фест бе посветена на колоси в музиката от 20 век. Един от най-добрите пианисти днес, Джейсън Моран, направи своя поклон към гения Телониъс Монк, толкова значим в неговия живот, колкото за световната музика.

08:48, 02.11.2017
„Пловдив джаз фест” започна с почит към титаните на музиката на ХХ век

„Мисля, че Телониъс Монк спаси живота ми, защото той зададе моето предопределение. Даде ми основния подтик, за да свиря на пиано, даде ми желанието да споделям, вдъхнови ме да се обучавам на пиано, да отдавам много време на това”, сподели за БНТ Джейсън Моран.

„Това не беше концерт, това беше спектакъл” – многократното дочутата фраза след откриващия концерт на „Пловдив джаз фест” потвърди, че усещането за многопластово изживяване е било повсеместно. Моран бе подредил посвещението на своя кумир в цялостна мащабна композиция, която бе едновременно интимна и зрелищна. Визуалната и звуковата среда бяха в отмерен синхрон, който не предполагаше интерлюдии, приветсвия или други обичайни концертни похвати. Не предполагаше и бис. След последната програмна пиеса изпълнителите, осем първокласни инструменталисти от Ню Йорк, слязоха от сцената, преминаха през алеята до зрителите и завършиха с джем сешън във фоайето. Преди това в залата звучаха не само композиции на Телониъс Монк, а и гласът на гения, негови закачки и наставления към колегите. Зрителите видяха негови портрети, състояния, родните места на предците му. Трибютът на Джейсън Моран бе своеобразна препратка към прословутия записан концерт „Монк в „Таун хол” от 1959 г. В Пловдив Моран представи пълноценно всичките си лица – на виртуозен музикант, визуален артист и теоретик. Класиката „Round Midnight” в негово изпълнение остана достояние само на онези, които бяха на лекцията му ден преди откриващия концерт.

Продължението на фестивалната вечер също бе в памет на велико присъствие в музиката. Ела Фицджералд е вероятно едно от явленията от 20 век с най-невъобразим мащаб като успехи и развитие. Това подчерта и Хилда Казасян във встъплението на своя концерт, посветен на първата дама на джаза.

Утвърдените изпълнители поставиха галаначалото на „Пловдив джаз фест”. Но малко преди тях празникът бе открит от програмата „Деца пеят джаз” с невръстните, но вече доста опитни изпълнители от школата на Руми Иванова. Сред нейните възпитаници са доста нашумели днес участнички в музикален риалити формат, както и представителката на България в Детската Евровизия Лидия Ганева.

Дони Макаслин е хедлайнерът във втората фестивална вечер. Пловдив е една от спирките на европейското турне на неговия квартет за представяне на един от най-забележинелните инструментални албуми на миналата година – „Beyond Now”, вдъхновен от съвместната работа на саксофониста с Дейвъд Боуи . Именно благодарение на Макаслин лебедовата песен на Боуи „Blackstar“ звучи по неповторим начин. Същата вечер Христо Йоцов представя новия си проект JAZZ CATS в сътрудничество с млади и талантливи свои колеги.

Пишете ни
x

Сигнализирайте нередност

и/или

Разрешени формати: (jpg, jpeg, png). Максимален размер на файла (25 MB). Можете да качите максимум 5 файла.

** Тези полета не са задължителни.

captcha Натиснете върху картинката, за да смените генерирания код.
Трябва задължително да въведете кода от картинката
< Назад