Създават регистър на лоялните търговци

20:08, 28.10.2015

За създаването на регистър на лоялните търговци – около тази идея се обединиха от бизнеса, браншовите организации и държавните контролни органи. Предложението беше представено днес от националната асоциация "Защита на потребителите". Защо – вижте в репортажа на Сергей Тодоров и оператора Георги Илиев.

В националния регистър ще могат да участват фирми от всички отрасли на икономиката. Участието е доброволно. Името на фирмата ще може да се провери от всеки един потребител в мрежата, като целта е клиентите да се предпазят от злоупотреби и измами. Кампанията ще има и стикери, които ще се слагат върху продуктите на фирмите, които членуват в регистъра.

Дамян Лазаров, консултант в Национална асоциация "Защита на потребителите": "Има ли някой смелостта да каже за измамите в сектор потребителска защита ? Няма го. Да извади и да каже един търговец, който е нелоялен ? Няма го. Контролният орган не може да го каже, защото има определени норми, които го възпират."

Не всеки обаче може да влезе в регистъра на националните търговци, който ще бъде достъпен онлайн. От Асоциацията, заедно с браншови организации изработват критерии, по които да се одобрят фирмите и да спазват условията. Някои от най-важните условия са в договорите им с потребителите да няма неравноправни клаузи, които да ощетяват клиентите, компанията да декларира, че няма да използва нелоялни търговски практики и етикетите на продуктите да дават пълна информация на купувачите. В Софийската търговско-промишлена палата също ще се включи в кампанията като арбитър в случай на спорове между националната асоциация за защита на потребители и браншовите организации.

Георги Чернев, председател на Софийската търговско-промишлена палата: "Някои браншови организации имат вече такива регистри. И те казват какво правим с нашия регистър. Ние досега го водим. Ами ще видим. Дайте критериите, по които вие ги водите. Не сме затворили вратата, не сме предрешили нищо.

Фирмите ще се контролират и наблюдават периодично за нарушения. Предвижда се и всеки месец клиент под прикритие да наблюдава дейността на търговците като купува определени продукти. В случай на доказано нарушение от съответния контролен орган името на фирмата вече няма да фигурира в списъка с лоялни компании. От комисията за защита на потребителите подкрепиха идеята за национален регистър.

Иван Бъчваров, главен секретар на комисията за защита на потребителите: "Ние като държавна организация с радост бихме приветствали всяка една тяхна инициатива, която е в полза на потребителите."

Авторите на идеята признаха, че все още инициативата им се намира в начален етап и тепърва предстоят още срещи с търговците, за да се изяснят идеите за участие в регистъра.

Стоил Алипиев, председател на Национална асоциация "Защита на потребителите": "Ако всичко върви по план, на пролет вече би трябвало това нещо вече да съществува."

Идеята за такъв регистър не е от вчера. До момента такъв списък е бил създаден, но от частна фирма, която срещу 60 лв. е правила стикери и ги е залепвала върху продуктите. След сигнали на други фирми Комисията за защита на потребителите се е сезирала за проверка заради заблуда на клиенти. В кампанията на новините на БНТ 2 „Купувам българско“ също се борим за това до потребителите да достигат качествени български продукти с доказан произход. Те са обозначени със зеления стикер на кампанията.

Пишете ни
x

Сигнализирайте нередност

и/или

Разрешени формати: (jpg, jpeg, png). Максимален размер на файла (25 MB). Можете да качите максимум 5 файла.

** Тези полета не са задължителни.

captcha Натиснете върху картинката, за да смените генерирания код.
Трябва задължително да въведете кода от картинката
< Назад