Вносни стоки се предлагат за български

19:30, 05.11.2014

В момента близо 40% от млечните продукти на българския пазар са вносни, но се предлагат като българска стока след преопаковане у нас. Вносните сирена се предлагат като български кашкавал. За това в размките на кампанията “Купувам българско” новините на БНТ2 и Асоциацията на млекопроизводителите в България предизвикаха проверка на Българската агенция по безопасност на храните. Резултатите ще станат ясни в петък.

Схемата е проста. Евтините вносни сирена приличат на българския кашкавал и след преопаковане външно не се различават. За разлика от истинския български кашкавал  те съдържат предимно растителни мазнини, консерванти, стабилизатори и почти никакво мляко. Най-много такива продукти се внасят от Полша и Чехия, които също са сред засегнатите страни от руско ембарго за внос на европейски стоки.

Димитър Зоров – Председател на Асоциацията на млекопреработвателите: Тези продукти се преопаковат, разфасоват в български предприятия, слага им се БГ номер и потребителят се заблуждава, че тези продукти са кашкавал, слага се, разбира се, и наименованието кашкавал, което според нашето законодателство недопустимо.

Законът в България забранява преопаковането на стоки и го счита за заблуда, както за контролните органи, така и за потребителите. Глобата за първо нарушение е 10 хиляди лева, а за второ законът предвижда отнемане на разрешителното за работа на произведителя. От бранша обясниха и как ще се докаже “подмяната”.

Димитър Зоров – Председател на Асоциацията на млекопреработвателите: Когато едно предприятие произвежда 100 кг кашкавал, а пласира на пазара 4-5 тона, защото може да се види по документация кой колко произвежда и как 100 кг стават на 3 на 5 на 10 тона и от там ще се види, че тези продукти са с небългарски произход.

Млекопроизводителите и млекопреработвателите заявиха, че преопаковането на вносни стоки ги засяга сериозно, тъй като не могат да се конкурират с цените на вносните стоки, защото в техните държави има сериозни субсидии за производителите.

Христо Кунев – собственик на предприятние за млечни стоки: Ние ползваме по-малко облаги, от там не сме и толкова конкурентоспособни с техните продукти, за това те успяват да стъпят успешно на нашия пазар.

В същото време днес в София се проведе най-голямата правена до момента изложение на български и вносни млечни продукти. На него има специален щанд със стоки на български млечни продукти, произведени от българско мляко със стикерите на кампанията “Купувам българско” на новините на БНТ2.

Пишете ни
x

Сигнализирайте нередност

и/или

Разрешени формати: (jpg, jpeg, png). Максимален размер на файла (25 MB). Можете да качите максимум 5 файла.

** Тези полета не са задължителни.

captcha Натиснете върху картинката, за да смените генерирания код.
Трябва задължително да въведете кода от картинката
< Назад